Volgens de Italiaanse krant zou Air France-KLM een belang van 20 tot 25
procent willen nemen in de nieuw op te richten luchtvaartmaatschappij.

De regering van premier Silvio Berlusconi is Alitalia in het opsplitsen
in twee delen: één deel dat financieel gezond is, en één deel dat ernstig
verlieslijdend is.

De grootste aderlatende onderdelen zijn bij dat verlieslijdende onderdeel
gevoegd. Afgelopen vrijdag verklaarde een rechtbank dat onderdeel al
failliet.

Het financieel gezonde deel fuseert met het eveneens Italiaanse Air
One. Een groep privé-investeerders, Air France-KLM en mogelijk ook de
Amerikaanse bank Morgan Stanley, zouden daarna gezamenlijk 1 miljard euro in
de nieuwe maatschappij investeren.

De Italiaanse bank Intesa, dat het recht kreeg om het grote aandeel van de
Italiaanse regering in het oude Alitalia te verkopen, denkt echter dat ook
het nieuwe Alitalia het niet zal redden zonder een buitenlandse partner.

De bestuursvoorzitter van Intesa, Corrada Passera, zei volgens het
Financieele Dagblad te verwachten dat Alitalia uiteindelijk alsnog in handen
van Air France-KLM zal komen.

Premier Berlusconi is hier fel op tegen. Het behoud van Alitalia was één van
zijn speerpunten tijdens de laatste verkiezingscampagne.

De negen grote vakbonden moeten overigens nog instemmen met de plannen rond de
herrijzenis van Italië's grootste luchtvaartmaatschappij.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl