Air Franc-KLM worstelt met de kwakkelende divisie voor het vrachtvervoer, maar wist de operationele winst in het tweede kwartaal van dit jaar wel op te schroeven.
Air France-KLM heeft in het tweede kwartaal van dit jaar flink te lijden gehad van de nog altijd zwakke economie in Europa en stevige concurrentie.
De resultaten stonden flink onder druk, zoals het bedrijf eerder deze maand al aangaf toen het de winstverwachting voor heel 2014 temperde.
Het Frans-Nederlandse luchtvaartconcern zag de omzet in het tweede kwartaal met 1,4 procent dalen tot 6,45 miljard euro. De operationele winst ging wel flink omhoog, van 84 miljoen naar 238 miljoen euro. Dat was beter dan analisten hadden verwacht, want die rekenden gemiddeld op een bedrijfsresultaat van 198 miljoen euro.
Over de gehele eerste jaarhelft werd een operationeel verlies geleden van 207 miljoen euro. Dat is wel ruim de helft minder dan in de eerste helft van 2013.
Nettoverlies door Air France-KLM door afschrijving vracht
Onder de streep bleef in het tweede kwartaal een verlies staan van 6 miljoen euro, tegen 158 miljoen euro een jaar eerder.
In het nettoresultaat is een afschrijving van 106 miljoen euro verwerkt op bezittingen van de nog altijd verlieslatende vrachtdivisie. Om over heel 2014 uit de rode cijfers te blijven, zal Air France-KLM in het tweede halfjaar een tekort van meer dan 600 miljoen euro moeten inlopen.
Topman Alexandre de Juniac benadrukte dat de resultaten wel weer zijn verbeterd ten opzichte van vorig jaar en ook vergeleken met het zwakke eerste kwartaal. Air France-KLM houdt dan ook vast aan de doelstellingen die eind dit jaar moeten zijn bereikt, waaronder een terugdringing van der schuld naar 4,5 miljard euro.
Impact MH17 nog onduidelijk
Rampen als die met vlucht MH17 van Malaysia Airlines maken het er niet makkelijker op voor de luchtvaartsector, zei De Juniac in een toelichting. Of de vliegramp in Oekraïne gevolgen heeft voor de vraag naar vliegreizen, kon hij evenwel nog niet zeggen.
Het nieuwe strategische plan van Air France-KLM - Perform 2020 - zal vooral gericht zijn op groei en verbetering van de concurrentiepositie, zo wist De Juniac. Daarbij blijft het bedrijf leunen op zijn wereldwijde netwerk. Binnen Europa krijgt budgetdochter Transavia een centralere rol op routes die vooral op de vakantiereiziger gericht zijn.
In luchtvracht wil Air France-KLM een speler van betekenis blijven, maar het aantal pure vrachttoestellen zal wel werden worden verkleind. Een volledige verkoop of uitfasering sloot De Juniac evenwel uit. Ook het besluit over de vrachttak valt in september.
Analist: vracht stel teleur, maar resultaat sterker dan verwacht
De resultaten van Air France-KLM zijn in het tweede kwartaal per saldo wel verbeterd, al gaat dat nog altijd langzaam, stellen analisten van Rabobank in een reactie op de cijfers.
Het bedrijfsresultaat is beter dan verwacht en ook de nettoschuld was aan het einde van de eerste jaarhelft iets lager dan Rabobank had ingeschat. De resultaten bij de vrachtdivisie blijven echter teleurstellend. Het verlies is ondanks herstructureringsmaatregelen nauwelijks afgenomen, aldus de marktvorsers.
Het wachten is volgens Rabobank op de groeistrategie die Air France-KLM in september zal presenteren. De bank houdt voorlopig vast aan zijn hold-advies met een koersdoel van 11 euro. Het aandeel steeg vrijdagochtend in het eerste handelsuur 5,2 procent tot 9,07 euro.
Lees ook
Tel Aviv niet veilig: KLM annuleert vluchten
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl