De kosten moeten de komende jaren bij Air France-KLM flink omlaag. Het Frans-Nederlandse fusiebedrijf kiest er voorlopig voor om geen banen te schrappen, maar schroeft de investeringen wel terug.

Air France-KLM gaat de komende twee jaar 600 miljoen euro minder investeren dan gepland, maakte de luchtvaartgroep donderdag bekend bij de presentatie van de jaarcijfers. Drie à vier bestellingen voor nieuwe vliegtuigen worden uitgesteld of geschrapt en eenzelfde aantal toestellen gaat vervroegd met pensioen.

De maatregelen zijn nodig om het Frans-Nederlandse luchtvaartbedrijf weer concurrerend te maken. Air France-KLM staat zowel onder druk van prijsvechters Ryanair en easyJet als van staatsmaatschappijen uit het Midden-Oosten die een hagelnieuwe vloot kunnen betalen.

Voornaamste probleem is dat de kostenbasis op alle fronten structureel te hoog is. Daar wil Air France-KLM iets aan doen: de vliegkosten moeten de komende jaren met gemiddeld 1,5 procent per jaar omlaag. In september werd nog uitgegaan van een besparingsdoel tussen de 1 en 1,5 procent.

Verliezen lopen op

Onder de streep noteerde Air France-KLM nog steeds rode cijfers, al is daarin wel verbetering zichtbaar. Het nettoverlies in 2014 was met 228 miljoen euro flink kleiner dan een jaar eerder (1,8 miljard euro), maar destijds ontsierde een belastingtegenvaller het resultaat.

Maar ook het verlies van vorig jaar is van een voetnoot voorzien: een staking van de piloten van Air France zorgde voor een vertekend beeld. De werkweigering drukte het operationeel resultaat uiteindelijk met 425 miljoen euro. Daarvoor gecorrigeerd lieten de resultaten volgens het bedrijf wel een stijgende lijn zien.

Winstdoel bijgesteld

Air France-KLM laat zijn winstdoelstelling voor de komende jaren los. De Frans-Nederlandse luchtvaartgroep dacht de brutowinst in de jaren tot en met 2017 met 8 tot 10 procent per jaar te kunnen opvoeren. Dat is onder de huidige marktomstandigheden echter te ambitieus.

Afgelopen jaar kwam de brutowinst (ebitda) uit op 1,6 miljard euro, tegen 1,9 miljard euro in 2013. De omzet daalde 2,4 procent tot 24,9 miljard euro.

De nettoschuld, die afgelopen jaar als gevolg van de staking in Frankrijk is toegenomen, moet eind 2015 zijn afgebouwd tot 5 miljard euro. Een halfjaar geleden ging het bedrijf nog uit van een afname tot 4,5 miljard euro.

Onrust in top van Air France-KLM

Door de tegenvallende resultaten bij Air France-KLM de afgelopen jaren is er onrust ontstaan in de bestuurskamer over de te volgen koers. Topman Alexandre de Juniac is er niet in geslaagd een einde te maken aan de aanhoudende verliezen aan Franse zijde en staat na drie winstwaarschuwingen in een halfjaar tijd onder grote druk om in te grijpen.

De nieuwe strategie die hij in september ontvouwde om van Transavia een Europese prijsvechter te maken stuitte op fel verzet van de piloten van Air France. Door de staking liepen de groeiplannen een fikse deuk op.

De aangeslagen topman wil het tij keren door meer zeggenschap over te hevelen van de afzonderlijke luchtvaartmaatschappijen naar de holding in Parijs. Daarbij stuit hij op verzet vanuit de KLM-directie, die sinds het gedwongen vertrek van Camiel Eurlings afgelopen najaar onder leiding staat van Pieter Elbers.

De nieuwe KLM-topman wist tot dusver plannen te verijdelen om een deel van de Nederlandse kas naar Parijs te halen. De spanningen liepen daarbij wel zo hoog op dat Erik Varwijk, die als vrachtdirecteur van Air France-KLM en directielid van KLM een dubbele pet op had, geen andere optie zag dan op te stappen. Volgens bronnen binnen de onderneming is daarmee de machtsstrijd nog geenszins voorbij.

Elbers: geen verdere samensmelting

Volgens KLM-topman Elbers levert samenvoeging van kantoorfuncties bij Air France-KLM niet de kostenbesparingen op waarmee de Frans-Nederlandse luchtvaartgroep de concurrentieslag gaat winnen. "We moeten ons focussen op grote besparingen", zei Elbers donderdag. "Door de dagelijkse operatie slimmer en handiger aan te pakken valt veel meer winst te behalen dan door links en rechts te besparen op bijvoorbeeld het aantal juristen op het hoofdkantoor."

KLM heeft volgens Elbers de afgelopen jaren al een belangrijke slag gemaakt. Het bedrijf krijgt met hetzelfde aantal mensen 8 procent meer gedaan dan pakweg drie jaar geleden. "We zijn op het goede pad", zei hij. "Maar er moet nog meer gebeuren. We gaan dus door, en zetten misschien zelfs een stap verder."

De verbeteringen die KLM realiseert, moeten echter wel het eigen bedrijf ten goede komen. "We vragen veel van het personeel", zei Elbers. "De KLM'ers zijn zeker bereid een bijdrage te leveren, maar wel aan iets waar ze zich in herkennen."

Vanuit het bedrijf komen ook veel ideeën. "Zo is voorgesteld dat als iedereen één vakantiedag inlevert, we daarvan een nieuw vliegtuig kunnen kopen", zei Elbers. Het is volgens de topman tekenend voor de "spirit" bij de luchtvaartmaatschappij.

Bron: Z24/ANP

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl