Of de bezuinigingen bij Europa’s grootste luchtvervoerder banen zullen kosten,
is niet bekendgemaakt.

De aankondiging volgde op het winstalarm dat het bedrijf eerder op
vrijdag gaf. Air France-KLM liet weten dat het erg moeilijk zal worden de
voor dit jaar voorspelde operationele winst van 1 miljard euro te halen. De
sterk verslechterde economische omstandigheden drukken de vraag naar
luchtvervoer, aldus Air France-KLM.

De luchtvaartmaatschappij verwacht in het huidige gebroken boekjaar, dat loopt
tot en met maart 2009, wel ruimschoots in de zwarte cijfers te blijven. Maar
dan moeten de marktomstandigheden niet in hetzelfde tempo verslechteren als
de afgelopen weken het geval was. Op 15 september zei topman Jean-Cyril
Spinetta nog dat het winstdoel van 1 miljard euro niet in gevaar was.

De capaciteit van Air France-KLM groeit minder hard dan voorzien. Zowel
in het komende winterseizoen als in de zomer van 2009 heeft het bedrijf 1
tot 2 procent meer stoelen beschikbaar dan een jaar eerder. Eerder werd voor
beide periodes uitgegaan van een groei met 2 procent. Dat was al flink lager
dan de 5 procent waarmee Air France-KLM zijn capaciteit doorgaans uitbreidt.

Financieel directeur Philippe Calavia benadrukte dat Air France-KLM financieel
gezond is. Het bedrijf heeft 5 miljard euro in kas. Van de krappe
kredietmarkt heeft het geen last. Air France-KLM heeft de beschikking over
kredietlijnen ter waarde van 2 miljard euro. Daarvan heeft het tot dusver
nog maar 500 miljoen euro gebruikt.

De luchtvaartsector maakt een lastige periode door. De olieprijs
bereikte afgelopen zomer een recordstand van 147 dollar per vat, waardoor
bedrijven hun brandstofrekening explosief zagen stijgen. Ondernemingen die
dit dachten te ondervangen door brandstof in te kopen op de termijnmarkt,
zagen die investeringen de laatste tijd snel in waarde dalen doordat de
olieprijs binnen drie maanden ruimschoots halveerde.

Tot overmaat van ramp zijn de economische vooruitzichten een stuk somberder
geworden door de sterke verdieping van de kredietcrisis de afgelopen weken.
Verwacht wordt dat zowel consumenten als bedrijven de hand op de knip zullen
houden. Daardoor moeten luchtvervoerders rekening houden met een daling van
zowel het aantal vakantiegangers als het aantal zakelijke reizigers.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl