Hoe kan je een succesvolle carrière hebben in een wereld waarin AI de hoofdrol speelt: er gebruik van maken, zeggen twee onderzoekers van AI-maker Anthropic.

In een aflevering van de “Dwarkesh Podcast” die donderdag uitkwam, deelden twee van de mensen achter AI-chatbot Claude – Sholto Douglas en Trenton Bricken – drie strategieën die ze leerden uit hun carrières. Volgens hen is het goed om om groot te denken, lui te zijn en je niet door een vorige baan te laten tegenhouden om met AI te werken.

Douglas, die werkt aan reinforcement learning, zegt dat iedereen zich moet voorstellen wat ze willen doen, nu AI daarbij kan helpen.

“Als tien ingenieurs je op je wenken zouden bedienen, wat zou je dan doen?” stelt Douglas. “Welke problemen en domeinen worden plotseling haalbaar? Dat is de wereld waarop je je wilt voorbereiden.”

Hij stelt voor dat mensen technische diepgang krijgen door biologie, natuurkunde en computerwetenschappen te studeren. Volgens hem moeten ze goed nadenken over welke uitdagingen ze willen oplossen.

Meer uitbesteden aan AI

Bricken, die onderzoek doet naar mechanistische interpreteerbaarheid bij het AI-bedrijf, stelt dat studenten en jonge professionals "luier moeten worden" en meer moeten uitbesteden aan AI.

"Je moet kritisch nadenken over de dingen die je op dit moment doet en wat een AI eigenlijk beter zou kunnen doen, en het dan gaan proberen," aldus Bricken.

Het derde advies van de onderzoekers gaat over het niet in de weg laten staan van "verloren kosten".

Verloren kosten zijn een concept waarbij mensen meer tijd en middelen blijven investeren omdat er in het verleden veel tijd of geld in is geïnvesteerd.

"Wat voor specialisatie je ook hebt gedaan, het maakt misschien niet zoveel meer uit," stelt Bricken. "Mijn collega's bij Anthropic zijn enthousiast over AI. Ze laten hun vorige carrière gewoon geen belemmering zijn."

"Het is niet alsof ze altijd al met AI bezig waren," voegde hij eraan toe.

AI neemt banen over

Mensen in verschillende sectoren praten over hoe ze hun carrière AI-proof kunnen maken nu AI-chatbots en -agents krachtiger en capabeler worden. De technologie neemt banen in sectoren als software engineering, content creatie en consulting over.

Topmensen in de techsector hebben gezegd dat alle professionals moeten nadenken over hoe AI hun werk kan verbeteren.

Vorige maand zei CEO Dara Khosrowshahi van Uber dat mensen moeten stoppen met het zien van AI als een "techding" en het moeten zien als een hulpmiddel voor iedereen.

"Binnen Uber zijn we een zeer technisch bedrijf - 30.000 werknemers - en toch weten niet genoeg van mijn werknemers hoe ze AI constructief kunnen gebruiken," zei Khosrowshahi. Het bedrijf werkt eraan om dit te veranderen.

CEO Jensen Huang van Nvidia prijst het gebruik van AI-agenten in bedrijven herhaaldelijk aan. Hij blijft zeggen dat de technologie niet alleen elke baan zal veranderen, maar dat het ook de werkgelegenheid zal veiligstellen in plaats van schaden.

"AI's zullen andere AI's werven om problemen op te lossen. AI's zullen in Slack-kanalen met elkaar en met mensen zitten," zei Huang eind vorig jaar. "Dus we zullen gewoon één groot werknemersbestand zijn - sommigen van hen zijn AI, en sommigen van hen zijn van vlees en bloed."

LEES OOK: Ik werk al 15 jaar met AI: dit zijn tekenen van AI-washing