Ahold richt een zogeheten executive committee (ExCo) op om de bestuursstructuur en het besluitvormingsproces bij het supermarktconcern te vereenvoudigen. Dat moet onder meer leiden tot een versnelling van de ‘reshaping retail’ strategie, aldus het bedrijf dinsdag.
Nieuw in het ExCo is de functie van chief commercial officer, die vervuld zal worden door Hanneke Faber. Zij is afkomstig van Procter & Gamble, waar zij diverse management- en marketingfuncties bekleedde in de Verenigde Staten, Zwitserland, Griekenland en Nederland. In haar nieuwe rol bij Ahold gaat zij leiding geven aan de online en customer loyalty initiatieven van het supermarktbedrijf.
Het ExCo gaat per 1 september 2013 aan de slag en zal naast Faber bestaan uit bestuursvoorzitter Dick Boer, financieel directeur Jeff Carr, chief corporate governance council Lodewijk Hijmans van den Bergh, de topman van Ahold USA James McCann, de topman van Ahold Europa Sander van der Laan en het hoofd personeelszaken. Nu wordt personeelszaken nog geleid door Marten Booisma, maar die stapt per 1 oktober over naar AkzoNobel. Volgens een woordvoerder van Ahold is er nog geen opvolger aangewezen.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl