Ahold verandert de aansturing van de Europese activiteiten. Dat maakte het supermarktconcern donderdag bekend.
Ahold Europe wordt als organisatie beëindigd. ,,De onderneming verlegt de focus van Ahold Europe als organisatie, en haar management, op het verder bouwen aan Albert Heijn in Nederland en omringende markten”, meldde het bedrijf. Sander van der Laan, die voorheen Ahold Europa leidde, gaat zich nu volledig toeleggen op Albert Heijn, dat in Nederland kampt met een uitdagende markt.
,,Wij halen er een managementlaag uit en versimpelen de organisatie”, zo liet een woordvoerder van Ahold weten. De zegsman sprak de suggestie dat de activiteiten in Tsjechië nu apart worden gezet tegen. Tsjechië gaat nu direct aan topman Dick Boer rapporteren en ,,wordt in feite nog belangrijker”, aldus de woordvoerder.
Verbeterplan
Plannen om winkels in het Centraal-Europese land te verkopen zijn er nu niet. ,,Integendeel. Wij zijn bezig met een verbeterplan dat zijn vruchten afwerpt”. Ahold maakte afgelopen najaar bekend de activiteiten in Slowakije van de hand te doen.
De veranderingen volgen op de introductie van het zogenoemde Executive Committee, afgelopen september. Hierdoor kwam er ruimte om Ahold Europe weg te snijden. ,,Veel mensen kregen opeens dubbele functies''.
Aanpassingen
Voor bol.com verandert in feite niets. Het non-food onlinekanaal viel al onder commercieel directeur Hanneke Faber.
Boer liet in het persbericht weten dat met de aanpassingen het merkt Albert Heijn nog verder zal worden verstevigd. Het management wordt op deze manier ,,nog dichter bij de dagelijkse operatie'' gebracht.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl