Het hele concern boekte een kwartaalomzet van 6,6 miljard euro, 12,9 procent
meer dan de 5,84 miljard euro een jaar eerder. Het resultaat over de laatste
maanden van 2007 is exclusief de omzetbijdrage, 773 miljoen euro, van
Schuitema. Ahold verkocht zijn belang van 73,2 procent in dat bedrijf vorig
jaar aan investeringsmaatschappij CVC.
Albert Heijn was in de laatste drie maanden vorig jaar goed voor een omzet van
2,2 miljard euro, een stijging van 11,6 procent. De winkelketen maakte zelf
vrijdag bekend dat het vorig jaar gemiddeld een marktaandeel had van 31,3
procent, een stijging van 1,8 procent ten opzichte van 2007. Een half
procent van die toename schrijft Albert Heijn toe aan de ruim vijftig
winkels die werden overgenomen van Schuitema
Verwachting
De omzet van Ahold kwam overeen met de gemiddelde verwachting van analisten.
De groei van de zogeheten identieke omzet bij Albert Heijn, gemeten op basis
van hetzelfde aantal winkels, viel echter een beetje tegen. Deze groei
bedroeg 5,2 procent, waar de analisten in doorsnee rekenden op 6,1 procent.
De Amerikaanse ketens Stop & Shop en Giant Landover haalden een omzet van
4 miljard dollar, bijna 3 procent meer dan een jaar eerder. In de eveneens
Amerikaanse winkels van Giant Carlisle werd bijna 8 procent meer omgezet,
waarmee de opbrengsten uitkwamen op 1,1 miljard dollar. De indentieke omzet
steeg bij deze supermarkten meer dan verwacht.
De groei van Ahold in de Verenigde Staten staat haaks op de ontwikkeling bij
het Amerikaanse Wal-Mart. Dat bedrijf, de grootste detailhandelaar ter
wereld, kwam vorige week met tegenvallende omzetcijfers over december en
waarschuwde voor een lagere winst over het vierde kwartaal.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl