Naast de winkel in Hoofddorp gaan deze week nog drie voormalige C1000-winkels
open. In totaal worden 56 C1000-supermarkten omgebouwd. Op korte termijn
volgen weer drie winkels, na de zomer de rest.
De winkels kwamen in handen van Ahold, het moederbedrijf van
Nederland’s grootste supermarktketen, na de verkoop van een
meerderheidsbelang in Schuitema. Investeerder CVC Capital Partners wordt de
nieuwe eigenaar van Schuitema. Het is de bedoeling dat Schuitema van de
beurs verdwijnt, maar aandeelhouders zijn hiermee nog niet akkoord.
De uitbreiding versterkt de al dominante positie van Albert Heijn op de
Nederlandse markt. Met de nieuwe winkels komt het totaal aantal supermarkten
op ongeveer achthonderd.
De ombouwoperatie heeft beperkte consequenties voor het personeel van
de C1000-winkels. In Hoofddorp zijn van de 62 werknemers 55 gebleven. Wel
zijn de supermarktmanagers vervangen door Albert Heijn-managers om de
overgang in goede banen te leiden.
Het is nog de vraag of het de supermarkt gaat lukken alle klanten ervan te
overtuigen dat de nieuwe winkel niet duurder is dan de oude. In Hoofddorp
moet een poster bij de ingang met daarop een prijsvergelijking tussen de
winkels duidelijk maken dat er geen verschil is.
De nieuwe winkels worden omgebouwd volgens het gemoderniseerde, in juni
gelanceerde, winkelconcept. Dit houdt onder meer in dat het assortiment met
10 procent is uitgebreid en dat klanten worden gewezen op de goedkoopste
producten.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl