Hoe eerder iemand actie onderneemt, hoe langer er de tijd is om extra vermogen op te bouwen voor bijvoorbeeld het aflossen van de hypotheek of het pensioen veilig te stellen. Verzekeraars hebben dit jaar een groot deel van hun klanten geïnformeerd over de compensatie van te hoge kosten. Maar volgens de AFM moeten mensen verder kijken dan alleen die kosten. Mogelijk gaat het om honderdduizenden mensen die niets doen, maar dit wel zouden moeten.
,,Klanten zouden terug moeten gaan naar hun adviseur die hen destijds de beleggingsverzekering heeft geadviseerd om kosteloos hersteladvies te krijgen”, aldus de AFM. Consumenten moeten niet in zee gaan met een adviseur voordat precies duidelijk is wat de kosten zijn van een advies en welke dienst daarvoor wordt geleverd.
Volgens het Verbond van Verzekeraars zijn er in Nederland 7,2 miljoen beleggingsverzekeringen verkocht, waarvan 2,6 miljoen woekerpolissen. Dat zijn beleggingsverzekeringen waarvan de kosten achteraf veel hoger bleken te zijn dan de klant had kunnen verwachten. Het verbond denkt dat bij een paar miljoen mensen het beoogde doelkapitaal niet gehaald dreigt te worden door tegenvallende beleggingsopbrengsten. ,,De meeste van deze verzekeringen werden verkocht toen het een groot feest was op de beurzen”, zegt een woordvoerder.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl