In Frankrijk wordt het verboden voor supermarkten om nog eetbaar voedsel weg te gooien. Een kans voor duurzame ondernemers?

Dat in supermarkten op het eind van de dag nog prima eetbaar voedsel samen met schoonmaakmiddelen in dezelfde afvalbak verdwijnt, vond hij “schandalig”. Vandaar dat oud-minister van Voedselvoorziening Guillaume Garot het initiatief nam tot een wet die supermarkten verplicht om een goede bestemming te zoeken voor het onverkochte eten dat anders weggegooid zou worden.

Samenwerking met goed doel

Het wetsvoorstel werd donderdag unaniem aangenomen. Volgens de nieuwe wet moet het eten worden gedoneerd aan goede doelen of worden verwerkt tot compost of veevoerder, schrijft Le Monde. Op overtreding staan flinke straffen, tot en met gevangenisstraf. Grote supermarkten, met een oppervlakte van meer dan 400 vierkante meter, moeten een samenwerkingsverband aangaan met een goed doel, om een soepele afvoer van het eten te garanderen.

Per Fransman wordt jaarlijks 20 tot 30 kilo eten weggegooid. Het initiatief moet dat terugbrengen. Het thema voedselverspilling leeft bij Franse supermarkten. Zo begon Intermarché met de verkoop van ‘misvormde’ groente en fruit – een initiatief dat navolging kreeg.

Koken met ‘afval’

Maar kunnen Franse voedselbanken die nieuwe stroom aubergines, kaasjes en stokbroden wel aan? Hebben ze  wel de vrachtwagens en koelcellen die nodig zijn om het eten te vervoeren en te bewaren? Die vraag werd opgeworpen tot de baas van de Leclerc-supermarktketen, Michel-Edouard Leclerc . “Verbieden is leuk, maar de inzamelingskant moet nog worden georganiseerd”, aldus Leclerc. Hij pleitte voor financiële ondersteuning voor stichtingen.

Mocht dit principe navolging krijgen op het continent, dan zou dat wel eens leuke gaten in de markt opleveren.

Wat te denken van gespecialiseerde restaurants? In Nederland richtten vier Albert Heijn-collega’s met ondersteuning van hun werkgever Instock op, een pop-up-restaurant en cateraar die kookt met Albert Heijn-producten die niet (meer) in de schappen kunnen liggen. Dat noemt Instock guitig “de oogst van de dag”. Instock heeft geen winstoogmerk: het is de bedoeling mensen bewuster te maken van voedselverspilling.

Lees ook op Business Insider

Als Franse supermarkten slim zijn, richten ze snel zo’n pop-up-restaurant op.

Lees ook

Lege pot mee en vullen maar: eerste verpakkingsvrije supermarkt opent deuren in Groningen

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl