Google werkt aan een manier om advertenties direct te blokkeren in Google Chrome, schrijft Wall Street Journal.

De adblocker gaat standaard onderdeel uitmaken van Chrome, de meest populaire webbrowser in de Verenigde Staten volgens een onderzoek van analisten van de Amerikaanse overheid.

De stap kan grote consequenties hebben voor de online advertentie-industrie en voor online media, die drijven op advertentie-inkomsten.

De nieuwe applicatie kan Google op kritiek komen te staan; het bedrijf is namelijk een grote speler in de online advertentiewereld. Google zou zijn eigen advertenties theoretisch gezien voorrang kunnen geven in de Chrome-browser en concurrenten kunnen uitsluiten.

Soepel

De adblocker kan standaard op ‘aan’ gezet worden voor gebruikers van Chrome en advertenties blokkeren waarvan Google vindt dat ze een soepel internetgebruik in de weg staan. Advertenties die worden uitgesloten staan op een lijst van advertentietypen, zoals gedefinieerd door de Coalition for Better Ads, aldus Wall Street Journal. Dat kan betekenen dat alle advertenties met video waarbij het geluid automatisch afspeelt, of de advertenties waarbij wordt afgeteld totdat de daadwerkelijke website kan worden geopend, geblokkeerd kunnen worden door de nieuwe Chrome-tool van Google.

De ingebouwde adblocker lijkt haaks te staan op Googles belang; de zoekmachinegigant haalt elk kwartaal miljarden binnen via online advertenties. Het kan ook een strategische zet zijn: Google wil zijn gebruikers een stap voor blijven en voorkomen dat zij adblocksoftware van andere firma’s installeren. Software waar Google geen controle over heeft. Neem de browser Opera, waar al een standaard een adblocker in zit.

Twee opties

Een ingebouwde adblocker in Chrome kan advertenties die voldoen aan Googles standaarden in de lucht houden, terwijl advertenties die volgens Google ‘beneden de standaard van klantacceptatie‘ vallen kan tegenhouden.

Volgens de Wall Street Journal overweegt Google nog twee opties: blokkeert de adblocker een ‘aanstootgevende’ advertentie, of de hele pagina? De ad on is overigens nog in ontwikkeling en wellicht wordt-ie nooit gelanceerd.

“Wij reageren niet op geruchten”, is de verklaring van een woordvoerder van Google. “We onderzoeken al tijden in nauwe samenwerking met de Coalition for Better Ads en de industrie verschillende manieren hoe wij en andere leden van de Coalition steun kunnen geven aan de Better Ads Standards.”

LEES OOK: Mark Zuckerberg heeft zojuist het doodvonnis van de smartphone getekend