Ahold heeft zijn omzet vorig kwartaal weten te verhogen. De acties die nodig waren om klanten te trekken zetten de winstmarges echter verder onder druk.
Dat bleek donderdag uit de jaarcijfers van het supermarktconcern.
Mede door het toenemende aantal promoties in Nederland en de Verenigde Staten zakte de operationele winstmarge van Ahold vorig kwartaal naar 3,7 procent, tegen 4,3 procent een jaar eerder. Het bedrijfsresultaat nam met bijna 6 procent af tot 302 miljoen euro.
De nettowinst steeg wel 2 procent, naar 219 miljoen euro. Ahold meldde vorige maand al een omzetgroei van 8 procent, tot 8,1 miljard euro, in het vierde kwartaal.
Marktaandeel behouden kost AH geld
In de VS, waar Ahold het grootste deel van zijn omzet haalt, worden winkels in versneld tempo aangepast in een poging meer klanten te trekken. Gestegen grondstofprijzen worden daarbij door Ahold deels voor eigen rekening genomen.
In Nederland wist marktleider Albert Heijn met een flink promotieprogramma en de opening van nieuwe winkels zijn marktaandeel op peil te houden, maar moest daarvoor wel flink wat kosten maken.
Topman Dick Boer gaf aan dat Ahold blijft inzetten op groei, ook als dat ten koste gaat van de marges. "We moeten groeien. Dat kost wel wat, maar we zagen dat onze acties meer mensen naar de winkel lokken. Daar begint het allemaal mee. Hopelijk kan het economisch herstel daarbij ook een bijdrage leveren."
2014 valt tegen
In heel 2014 steeg de omzet van Ahold met 0,5 procent naar 32,8 miljard euro. De marge zakte vorig jaar van 4,2 naar 3,9 procent. Het bedrijfsresultaat daalde met 8 procent naar 1,3 miljard euro.
Ahold boekte vorig jaar een nettowinst van 594 miljoen euro. Dat was veel minder dan de plus van 2,5 miljard euro die in 2013 werd gerealiseerd. Die grote winst was echter grotendeels te danken aan eenmalige opbrengsten uit de verkoop van bedrijfsonderdelen.
Rabo: marge Ahold daalt verder
Volgens analisten van Rabobank heeft Ahold vorig jaar volgens verwachting gepresteerd. De dalende marges in het vierde kwartaal kwamen niet als een verrassing, aangezien Ahold de trends vorige maand al had geschetst. Rabo denkt dat de marge dit jaar in Nederland met ongeveer 0,25 procentpunt daalt door de verdere uitrol van de online-activiteiten. Verder verwacht Rabo in het eerste kwartaal aanhoudende druk door kortingsacties en andere klantentrekkers.
Rabo wees verder op de aandeleninkoop van 500 miljoen euro die Ahold voor 2015 aankondigde. Ook voorzien de analisten een positieve rol van de aansterkende dollar dit jaar.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl