Barbie-actrice Margot Robbie en hoofdrolspeler Cillian Murphy van de film “Oppenheimer” bespraken het fenomeen “Barbenheimer” deze week in een tweegesprek voor het Amerikaanse blad Variety. Murphy vertelde dat bijgeloof van regisseur Christopher Nolan van invloed was op de keuze om de film in juli uit te brengen.

De films “Barbie” en “Oppenheimer” verschenen afgelopen zomer beide op 21 juli in de bioscoop.

“Christopher Nolan stond erop dat film zou worden uitgebracht als een hoogtepunt voor de zomer. En daarbij komt dat hij iets heeft heeft met de datum 21 juli, een soort bijgeloof”, zei Murphy in het gesprek met Robbie.

Cillian Murphy als J. Robert Oppenheimer in "Oppenheimer. Foto: Universal Pictures

Nolan bracht in 2008 voor het eerst een film uit in zijn favoriete periode halverwege juli. Dat was "The Dark Knight", de tweede film in de Batman-trilogie. Destijds concurreerde deze film met de vrolijke ABBA-film "Mamma Mia!".

Sinds 2008 heeft Nolan het gros van zijn films in juli uitgebracht: "Inception", "The Dark Knight Rises", "Dunkirk" en "Oppenheimer".

Voorafgaand aan de première van "Oppenheimer" en "Barbie" vertelden bronnen aan Business Insider dat Nolan niet blij was dat Warner Bros. "Barbie" in hetzelfde weekend wilde uitbrengen als "Oppenheimer".

Margot Robbie als Barbie in "Barbie. Foto: Jaap Buitendijk/Warner Bros.

Hoofdrolspeelster Margot Robbie was tevens de producent van "Barbie". Tijdens het tweegesprek met Murphy vertelde ze dat ze een telefoontje kreeg van één van de producenten van "Oppenheimer". Die stelde voor om de première van "Barbie" te verplaatsen, om te voorkomen dat de twee films met elkaar zouden concurreren

Robbie voelde echter niets voor dit voorstel. "Ik zei: 'We verzetten onze datum niet. Als je bang bent om het tegen ons op te nemen, verplaats dan je eigen datum'. Ik had zoiets van: 'We verplaatsen niet!' Het is een perfecte double billing, 'Oppenheimer' en 'Barbie'."

Murphy complimenteerde Robbie voor haar vasthoudendheid: "... een goede beslissing."

LEES OOK: Waarom Barbie, Star Trek en Star Wars zo succesvol zijn in het vermarkten van hun Hollywood-succes, terwijl dat bij andere filmtitels veel minder goed lukt