Geen stenen, maar clicks. ING gaat al jaren de Europese markt op met zijn online aanbieder van onder meer spaarrekeningen ING Direct. Ook ABN Amro denkt nu dat dit de route is voor de komende jaren.

ABN Amro wil klanten winnen in Europa met een online vermogensbeheerder, genaamd Prospery. Duitsland is het eerste land waar de Nederlandse grootbank zich op richt. “Het is een digitale vermogensmanager waarmee de klant zijn vermogen en beleggingen kan beheren. Dit gaat via een uniek digitaal platform in combinatie met een persoonlijk financieel adviseur; tegen een vast tarief”, zegt een woordvoerder van ABN Amro woensdag tegen De Telegraaf. 

ABN Amro is na het opbreken van de bank in 2007 en de samenvoeging met Fortis Nederland tijdens de kredietcrisis een voornamelijk Nederlandse bank geworden. In het thuisland wordt zo’n 80 procent van de omzet geboekt. De bank wil daarom groeien in Europa, met handelsfinanciering maar ook met vermogensbeheer.

Sterke Nederlandse economie helpt winst ABN Amro

Uit de woensdag gepubliceerde kwartaalcijfers blijkt dat ABN de winst in het derde kwartaal flink heeft opgevoerd. De bank profiteerde van het aantrekken van de Nederlandse economie. Daardoor bleven de kredietvoorzieningen laag en werden goede zaken gedaan met onder meer hypotheken en leningen aan het mkb. Ook zijn de kosten bij het financiële concern stevig gedaald door doorgevoerde besparingen.

Onder de streep hield ABN AMRO 673 miljoen euro over. De nettowinst kwam daarmee 11 procent hoger uit dan een jaar eerder. Het operationele resultaat dikte met 8 procent aan tot 914 miljoen euro en de totale operationele lasten zakten met 12 procent tot 1,2 miljard euro.

Minder geld opzij voor slechte leningen

Topman Kees van Dijkhuizen wijst erop dat de belangrijkste kredietportefeuilles bleven groeien bij constante wisselkoersen. De operationele baten lieten wel een beperkte daling zien. Maar dat is volgens hem onder meer het gevolg van de verkoop van activiteiten in Azië en lagere tarieven bij enkele diensten.

Voor slechte leningen en andere vorderingen werd in totaal 5 miljoen euro opzij gezet. In het derde kwartaal vorig jaar bedroeg die voorzieningenpost nog 23 miljoen euro. Verder behield de bank naar eigen zeggen een sterke kapitaalpositie. De belangrijke CET1-ratio, die dat weergeeft, kwam uit op 17,6 procent.

ABN AMRO plukte wat betreft kosten vooral de vruchten van verbeteringen op het gebied van digitalisering. Ook werkt de bank, zoals eerder aangekondigd, bij verschillende onderdelen aan het terugbrengen van zijn personeelsbestand. Het financiële concern verwacht in verband met deze herstructureringen in het vierde kwartaal nog een extra provisie te moeten nemen tussen de 50 miljoen en 100 miljoen euro.