Schiphol moet in de drukke meivakantie en zomer mogelijk toch weer een maximum instellen voor het aantal reizigers dat dagelijks kan vertrekken. Dat komt omdat de afhandelbedrijven op de luchthaven nog steeds honderden mensen tekort komen.

Als ze dat probleem niet binnen enkele weken hebben opgelost, dan zal Schiphol volgens topman Ruud Sondag opnieuw moeten ingrijpen.

“We hijsen de rode vlag”, stelde Sondag vrijdag in een interview met Het Financieele Dagblad. “We gaan interveniëren want het gaat niet goed. We hebben met iedereen gesproken over een oplossing van dit personeelstekort en niets helpt.”

Tegen de krant zei hij ook dat de arbeidsvoorwaarden niet aantrekkelijk genoeg zijn. “Een beveiliger op Schiphol verdient tegenwoordig 17 euro per uur, een afhandelaar maar 12 euro. Dat verschil is veel te groot.”

Schiphol meldde vorige maand nog dat de limiet op het aantal reizigers dat dagelijks vanaf de luchthaven mag vertrekken na maart komt te vervallen. Het reizigersplafond gold sinds juli vorig jaar. Het werd ingesteld omdat er personeelstekorten waren bij de beveiligers op Schiphol. Daardoor ontstonden vanaf de meivakantie lange rijen, soms tot buiten de vertrekhal.

Een woordvoerder bevestigt dat Schiphol nog niet uit de problemen is. Inmiddels zijn er al veel beveiligers aangenomen, waardoor de beveiliging straks waarschijnlijk wel genoeg op sterkte zal zijn. In de bagageafhandeling en voor andere werkzaamheden zijn er alleen nog steeds honderden mensen te weinig.

Het ultimatum van Sondag is gericht aan de afhandelbedrijven en luchtvaartmaatschappijen. Het is volgens Schiphol aan deze partijen om met een oplossing te komen.

Niet alle afhandelbedrijven presteren onder de maat

Vakbond FNV vreesde eerder dit jaar ook al nieuwe chaos op Schiphol als de maatschappijen niet snel in actie zouden komen om het tekort aan afhandelaars aan te pakken. Dat betekende in de ogen van de bond dat ze met extra geld over de brug moeten komen. Afhandelbedrijven als Swissport of Aviapartner zouden er niet zo goed voor staan dat ze makkelijk uit eigen initiatief een grote verbeteringen van de arbeidsvoorwaarden kunnen doorvoeren.

De problemen zijn niet bij alle afhandelbedrijven even groot. Transavia laat weten zaken te doen met afhandelbedrijf Viggo, waar geen problemen zouden spelen. Ook Corendon zegt in zeer nauw contact met zijn afhandelaar te staan en alle vertrouwen te hebben in de eigen operatie komende zomer.

KLM heeft een eigen afhandelbedrijf en zegt de afgelopen tijd al honderden nieuwe collega’s te hebben aangenomen. "De werving verloopt goed", zegt een woordvoerster. Maar de tekorten die Schiphol signaleert bij sommige andere afhandelaars kunnen volgens haar wel gevolgen hebben voor KLM-vluchten. "Als een toestel niet tijdig weg is bij een gate, doordat de afhandelaar te weinig capaciteit heeft, levert dat ook een vertraging op bij het volgende vliegtuig dat aan die gate staat gepland."

Schiphol verwacht meer dan 1300 bezoekers op banenmarkt

Schiphol verwacht meer dan 1300 bezoekers op de banenmarkt die de luchthaven zaterdag houdt voor het werven van broodnodig extra personeel. Op het evenement zijn rond de vijftig werkgevers aanwezig om in gesprek te gaan over de openstaande vacatures, waaronder grote afhandelbedrijven als Swissport en Aviapartner. Wie geïnteresseerd was om langs te komen op de banenmarkt, kon zich van tevoren aanmelden.

Behalve naar afhandelaars is er ook nog veel vraag naar ander operationeel personeel. Beveiligingsbedrijven als G4S en Trigion zoeken op de banenmarkt ook nog naar extra beveiligers en HMSHost, dat de horeca verzorgt op de luchthaven, probeert horecamedewerkers te werven. Ook wordt nog gezocht naar bijvoorbeeld schoonmakers, buschauffeurs en loodsmedewerkers.

LEES OOK: Schiphol krijgt nieuwe topman, maar voor tijdelijk: ex-baas Eneco neemt roer in november over