Twee grote aandeelhouders van Apple eisen dat het bedrijf onderzoekt hoe verslavend iPhones zijn voor kinderen. En wat de mogelijke impact is van veelvuldig gebruik op de mentale gezondheid.

Dat schrijft onder andere The Wall Street Journal.

Het is een ongewone actie voor aandeelhouders. In de regel houden ze zich meer bezig met de zakelijke strategie dan met de sociale impact.

Jana Partners LLC en California State Teachers’ Retirement System (CalSTRS) bezitten samen ongeveer voor 2 miljard dollar aan aandelen Apple.

In een open brief aan het techconcern halen de twee aandeelhouders wetenschappelijk onderzoek aan dat stelt dat veel kinderen in de Verenigde Staten op school afgeleid zijn door hun telefoon. Daarnaast zegt het onderzoek dat meer gebruik zorgt voor een hoger cijfer in tienerzelfmoord en dat kinderen die veel social media gebruiken mogelijk depressiever worden.

In de brief citeren de aandeelhouders onderzoek dat de gemiddelde Amerikaanse tiener zijn eerste mobiele telefoon op zijn tiende krijgt. En dat hij deze meer dan 4,5 uur per dag gebruikt, náást berichten sturen en telefoneren.

Ze schrijven: "Het zou het gezond verstand tarten om te beweren dat dit niveau van gebruik, door kinderen wiens brein zich nog steeds ontwikkelt, weinig tot geen impact heeft. Of dat de maker van zo'n krachtig product geen rol kan spelen in het helpen van ouders om ervoor te zorgen dat het op de juiste manier gebruikt wordt."

Ze roepen Apple op om:

  • Een comité van experts samen te stellen dat onderzoek moet doen naar de effecten van technologie op kinderen
  • Betere functies voor ouderlijk toezicht toevoegen in iOS
  • Een hoge leidinggevende van Apple verantwoordelijk maken voor dit onderwerp

De twee partijen stellen dat het voor andere aandeelhouders van Apple gunstig kan zijn op de lange termijn als het bedrijf verantwoordelijkheid neemt voor zijn jonge gebruikers.

"We geloven dat - door dit onderwerp nu aan de kaak te stellen - we de waarde op de lange termijn voor aandeelhouders veiligstellen. Door vandaag meer keuzes voor je klanten te creëren, help je de nieuwe generatie leiders, innovators en klanten van morgen te beschermen", schrijven ze.

Jana Partners is een advocatenkantoor opgericht door de activistische belegger Barry Rosenstein. Hij is vaak aandeelhouders geweest van grote bedrijven waar hij hamerde op ingrijpende veranderingen. Zo dwong hij energiemaatschappij El Paso om zich op te splitsen. Het is voor het eerst dat het bedrijf sociale verantwoordelijkheid neemt in een dergelijke campagne, aldus The Financial Times.

CalSTRS is één van de grootste pensioenfondsen van de VS.

Apple wilde nog geen commentaar leveren.

LEES OOK: Je laadt je smartphone waarschijnlijk al jaren verkeerd op