"De naam Zuivelhoeve is niet uit te spreken voor Engelsen", zegt
Michel Wildenborg, commercieel directeur van de zuivelproducent. "Daarom
hebben we voor de Engelse markt onze naam veranderd in Twekkelo, naar de
plaats waar onze yoghurt gemaakt wordt. Bovendien brengen we onze producten
op de markt als Farmhouse yoghurt in plaats van Boer ’n Yoghurt."
Boerderijwinkel
De Zuivelhoeve is ontstaan vanuit de boerderijwinkel van de familie Roerink
in het Twentse Lonneker. Vanuit de boerderijwinkel werden emmers met yoghurt
en vla verkocht. Tien jaar geleden besloot de familie uit te breiden naar
retail. De emmers werden behouden, maar wel in een speciale winkelversie.
Inmiddels is De Zuivelhoeve uitgegroeid tot een bedrijf met een jaaromzet
van 35 miljoen euro. De productie werd toen verplaatst naar Twekkelo, tussen
Enschede en Hengelo.
Twee derde van de omzet komt uit de Nederlandse markt. Naast de supermarkten
zijn ook zorginstellingen en bejaardentehuizen een belangrijke bron van
inkomsten. Ongeveer een derde van de omzet komt uit export naar Duitsland,
België, het Verenigd Koninkrijk en Oostenrijk.
Duitsers aan de vla
Van de buitenlandse markten is Duitsland de grootste. "Het heeft even
geduurd, maar inmiddels zijn de Duitsers dol op onze vla. In het begin liep
dat product niet zo omdat we de markt opgingen met pakken vla. Dat snappen
ze daar niet. Maar ze zijn dan weer wel dol op portieverpakkingen. En we
merken nu dat ze ook beginnen te wennen aan onze emmers. Die zijn daar echt
in opkomst", aldus Wildenborg.
In het Verenigd Koninkrijk is De Zuivelhoeve vooral actief op de yoghurtmarkt. "We
hebben het wel geprobeerd met vla, maar Engeland is heel sterk een
custardland. Toen we daar een proef deden met vla kregen we vrij veel
klachten binnen dat die in de magnetron te dun werd. Vla koud eten is daar
niet gebruikelijk. We houden het in Engeland dus bij yoghurt."
Wildenborg verwacht dat de nieuwe verpakkingen in mei 2010 in de winkels komen
te liggen. Naast Sainsbury en Waitrose, waar de yoghurt nu al te koop is,
nemen ook grote supermarktketens als Tesco en Coop producten van Twekkelo in
het assortiment op.
Amerikaanse vladroom
Nieuwe exportlanden staan nog niet in de planning, aldus Wildenborg: "Er
is heel veel groei te behalen in het Verenigd Koninkrijk, we zijn daar nog
een kleine speler. Maar het is wel een droom om ooit de Amerikanen aan de
vla te krijgen. Al zal dat voorlopig ook nog wel een droom blijven."
Lees ook:
melkcampagne
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl