ABN Amro heeft negen medewerkers op non-actief gesteld vanwege valsheid in geschrifte. De hypotheekadviseurs hebben de handtekeningen van klanten buiten hun medeweten gekopieerd om zo hun hypotheekdossier af te kunnen sluiten.

Dat bericht Het Financieele Dagblad.

Het probleem was dat offertes van de bank aan de klanten afweken van eerder verstrekte adviezen van de ­adviseurs, of incompleet waren. De adviseur moet het advies dan verbeteren en delen met de klant, volgens de interne regels van de bank. De handtekening geeft aan dat het verbeterde advies is gezien en besproken.

“Vastgesteld is dat negen adviseurs de handtekening van de klant onder het oorspronkelijke advies hebben gekopieerd op het verbeterde advies”, stelt de bank in een persbericht. “Dit is in strijd met de interne regels van de bank.”

Directeur Frans Woelders van het ­Nederlandse retailbedrijf van ABN Amro noemt de acties van de betrokken medewerkers “dom en ongewenst”, maar stelt dat het gaat om een overtreding van een intern, administratief proces. Woelders heeft vooralsnog geen aanwijzing dat het klantbelang is geschaad. “Maar als dat is gebeurd, zullen we dat corrigeren.”

De bank heeft toezichthouders DNB en AFM geïnformeerd. Ook worden alle hypotheekdossiers vanaf 2013 doorgelicht.