Deze maand verkocht John de Mol met Talpa voor de tweede keer een door hem opgericht bedrijf. Qua timing een perfect moment, nadat hij in 2000 met Endemol ook al de hoofdprijs had geïncasseerd. Ieder bedrijf is uiteraard anders, maar bij deze 6 redenen waarom 2015 voor veel ondernemers weleens een goed jaar zou kunnen zijn om (gedeeltelijk) hun bedrijf te verkopen, schrijft Peter Rikhof van Brookz.

1) Positief sentiment

De overnamemarkt is sterk sentiment gedreven. Daarbij kijkt een koper in feite vooral naar de toekomstige verdiencapaciteit van een bedrijf. Nu de macro-economische vooruitzichten de komende jaren ronduit positief zijn – ‘alle seinen staan op groen’, volgens minister Henk Kamp – vergroot dat de bereidheid van kopers om mee te gaan in jouw verhaal en daarvoor ook een goede prijs te betalen. Uiteraard staan cijfers en zakelijke motieven voorop, maar een positieve outlook voor de komende drie jaar helpt zeker mee. Een koper is tenslotte ook maar een mens.

2) Geld in overvloed

Veel strategische kopers en participatiemaatschappijen hebben zich de laatste jaren ingehouden, maar willen nu hun slag slaan. Geld is geen enkel probleem, het klotst op dit moment letterlijk tegen de plinten. Zeker nu de ECB de komende anderhalf jaar nog eens 1100 miljard extra in de markt pompt en de rente historisch laag staat is iedereen op zoek naar groei en rendement. Strategische kopers zoeken vooral innovaties, omzet en marktaandeel, PE-partijen zijn op zoek naar interessante bedrijven waarmee ze de komende jaren een mooie rit kunnen maken. Dat zou zomaar jouw bedrijf kunnen zijn.

3) Cashen

Je bent al ruim tien jaar succesvol aan het ondernemen. Maar daar heeft het thuisfront nog steeds niet veel van gemerkt. Je hebt jezelf uitsluitend een bescheiden management fee uitgekeerd, en daarnaast alle winst weer in het bedrijf geïnvesteerd. Dan is het nu een mooi moment om alvast een deel van het bedrijf – bij voorkeur minder dan 50 procent – te verkopen aan bijvoorbeeld een participatiemaatschappij, strategische koper of zakelijke partner. Je slaat daarmee twee vliegen in één klap: je krijgt er de komende jaren een stevige business-partner bij en je kunt tegelijkertijd een stuk vermogen veilig te stellen. Want van winst nemen is nog nooit iemand minder geworden.

4) Juiste man op de juiste plek

Het bedrijf heeft de afgelopen jaren een flinke groeispurt gemaakt en is inmiddels een serieuze organisatie aan het worden. Afdelingen, procedures, functies: in feite heeft het bedrijf de komende jaren meer behoefte aan een goede manager dan een ondernemer die elke dag weer met een nieuw idee komt aanzetten. Kortom, een goed moment om je af te vragen of jij voor die nieuwe fase de juiste man of vrouw op de juiste plek bent. Want als dat niet zo is, is het nu tijd om actie te ondernemen.

5) Partnership

Je hebt tot nu toe altijd zelf de kar getrokken. Maar ondernemen kan een eenzame bezigheid zijn. Bovendien is het bedrijf kwetsbaar als alles aan jouw persoon hangt. Dus waarom niet kiezen voor een zakelijke partner die naast geld ook nieuwe kennis, contacten en energie inbrengt? Daarmee trek je het bedrijf naar een hoger plan en maak je het minder afhankelijk van jouw persoon. Bovendien is het bedrijf daardoor aantrekkelijker voor een toekomstige koper.

6) Stop op het hoogtepunt

Het zal jou ongetwijfeld niet overkomen, maar de meeste ondernemers maken de fout door veel te lang door te gaan. Net als bij topsporters, artiesten en politici is het de kunst om op het hoogtepunt te stoppen. Want hoe succesvol je ook bent, er komt een dag dat de markt kantelt, je het fysiek niet meer trekt of dat je gewoon geen zin meer hebt om minimaal zestig uur per week gas te geven. Voorkom dus dat je over drie jaar die succesvolle ondernemer was die in 2015 zijn bedrijf goed had kunnen verkopen, maar inmiddels met een burn-out thuis zit. Dat zou namelijk zonde zijn.

Een bedrijf verkopen is een intensief traject waar je minimaal 6 tot 12 maanden voor uit moet trekken. Cruciaal voor het de slagingskans is de voorbereiding, de timing en je netwerk van adviseurs. Voor John de Mol was 2015 in ieder geval het perfecte moment.

Peter Rikhof is directeur/hoofdredacteur van Brookz, het grootste en meest gebruikte overnameplatform van Nederland. Zie ook www.brookz.nl

Lees ook

Waarom Fred de la Bretonière zijn bedrijf verkocht

Waarom een adviseur toch handig is als je jouw bedrijf verkoopt

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl