Als je ooit hebt gesproken voor een groot publiek, ken je het gevoel waarschijnlijk:

Het leek allemaal zo makkelijk toen je een Ted-talk bekeek, maar als je er zelf staat is het allemaal een stuk lastiger.

Business Insider sprak met Patrick de Laive en Boris Veldhuijzen van Zanten, de oprichters The Next Web, een van de grootste techconferenties in Europa.

Deze tips hebben zij voor iedereen die voor een groot publiek moet spreken:


Iedereen aankijken kan niet, maar je kunt ze wel dat gevoel geven

Je wilt natuurlijk het liefst een persoonlijke band met iedereen in het publiek, maar dat is lastig – er zitten immers zo’n honderden mensen. Handig in zo’n geval is om de zaal te verdelen in groepen van vijftig.

“Je loopt dan dus op het podium, en kijkt steeds in het midden van die groep”, vertelt Boris Veldhuijzen van Zanten. “Dan heeft iedereen het gevoel dat jij ze rechtstreeks aankijkt, en dat ze moeten opletten.“

Stop je presentatie niet vol met theorie

Misschien is de presentatie die je houdt wel een optelsom van jarenlange studie of onderzoek, maar dat betekent niet dat je publiek ook in alle nuances is geïnteresseerd.

“Mensen houden van feitjes en verhalen, niet van theorie”, vertelt De Laive. “Je kunt de theorie wel noemen, maar die moet dan je staven met feitjes of een mooie grafiek. Een persoonlijk verhaal werkt ook altijd goed: ‘Ik ging vissen, dit is een hengel, dit is de zakelijke les die ik daaruit haal.'"

Kies een leuk persoon uit

Het kan nogal demotiverend zijn als je hard je best staat te doen op het podium, en er zit iemand voor je te gapen of naar de zijkant van de zaal te staren. In plaats van je daar op te richten, is het beter om op zoek te gaan naar iemand die wel oplet.

“Ik vind het altijd fijn om me op iemand te richten die een beetje zit te lachen en rechtop zit”, zegt Veldhuijzen van Zanten. “Ik denk vaak, als ik maar één iemand bereik, dan is het al goed. En je ziet er altijd wel een of twee die vol verwondering zitten te kijken.”

Zorg dat iedereen alles goed kan lezen

Je hebt niets aan een presentatie vol met tekst die niemand kan lezen. Gebruik dus weinig woorden in een groot lettertype, zodat iedereen in de zaal alles meekrijgt.

“Een trucje is om de gemiddelde leeftijd van de zaal keer twee te doen, en dat als je fontgrootte te gebruiken. Stel de gemiddelde leeftijd is 34, dan zet je je lettergrootte dus op 68.”

Bedenk goed wat wordt opgepikt

Als je een halfuur op een podium staat, weet je van tevoren wel dat er maar een paar dingetjes zijn die uiteindelijk worden opgepikt. Bedenk dus goed wat dat moet zijn.

“Ik denk er altijd lang over na welke twee aspecten worden getweet”, zegt Patrick de Laive. “Dat kan een foto zijn van een slide in de presentatie, of een tekst of een zin zijn. Als je dat heel goed weet, is dat 9 van de 10 keer ook zo.”