Volkswagen introduceerde onlangs de Golf GTE, een plug-in hybride, die sportieve rij-eigenschappen koppelt aan een zuinig verbruik. Vooral zakelijke rijders zullen gecharmeerd zijn van dit nieuwe Duitse concept. Vijf redenen waarom.
Bijtelling van 7 procent
Dat betekent 93 euro netto bijtelling per maand. Een ongekend laag bedrag voor een auto in deze klasse.
Aantrekkelijke extra’s
Als je de Golf GTE bij Volkswagen zelf least, plaatst het bedrijf een gratis laadpaal bij je op kantoor, met twee oplaadpunten. Terwijl je werkt, laadt de auto op. Bovendien krijg je van Eneco 500 kilometer gratis groene stroom erbij.
Daarnaast krijgen alle kopers van de Golf GTE een gratis rijtraining van drie uur. Met uitleg over de techniek van de auto, tips voor zuinig rijden en als toetje een rem-uitwijkproef.
Daarna kun je nog deelnemen aan het online trainingsprogramma e-Driver van Volkswagen. Deelnemers besparen jaarlijks tot wel 200 euro aan brandstof en hebben 22 procent minder kans op ongelukken.
Enorme actieradius
In theorie kun je met de Golf GTE 939 kilometer rijden zonder te tanken. Dat kan dankzij het extreem gunstige brandstofverbruik. Dat is namelijk onwezenlijk laag: in combinatie met de elektrische motor gebruik je voor 100 kilometer een luttele 1,6 liter brandstof.
In die actieradius zit ook de 50 kilometer die de auto volledig elektrisch kan rijden. Opmerkelijk: bij dat elektrische rijden kun je stevig doorrijden: de maximum snelheid is dan 130 kilometer per uur. Met de benzinemotor is die zelfs 205 kilometer per uur.
De voordelen laten zich raden: korte ritten kun je volledig elektrisch rijden en dus emissievrij; langere rijd je op benzine, maar nog steeds voordelig.
Zuinig én sportief
Het gecombineerde vermogen van de Golf GTE is maar liefst 150kW/204pk. De benzinemotor is 150pk sterk, de elektromotor 102pk. En ondanks het hybride karakter blijven de sportieve rij-eigenschappen van de Golf volkomen overeind. Niet voor niets positioneert Volkswagen de Golf GTE tussen zijn sportieve broers GTI en GTD.
Ook geschikt als trekauto
Veel hybride auto’s mogen niets trekken. Zo niet de Golf GTE. Met de optionele trekhaak mag de auto tot liefst 1.500 kilo trekken. Dat maakt de wagen uiteraard ook privé aantrekkelijk.
Lees hier meer over de Volkswagen Golf GTE.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl