Samsung is nog steeds veruit de grootste smartphonemaker ter wereld, maar de winst staat onder druk.

De Zuid-Koreaanse technologiereus zag de operationele winst in de afgelopen periode voor het derde kwartaal op rij dalen, liet het bedrijf dinsdag weten. Het gaat om voorlopige cijfers, later deze maand volgt een gedetailleerder bericht.

Het operationeel resultaat in het eind juni afgesloten kwartaal ging met circa 24 procent omlaag naar 7,2 biljoen won, omgerekend 5,1 miljard euro, op jaarbasis. Dat is fors lager dan de verwachtingen van analisten, die in doorsnee rekenden op een winst van 8,1 biljoen won.

Waarom presteert Samsung minder goed dan verwacht? Het concern geeft een aantal redenen in een dinsdag gepubliceerd bericht, bedoeld om de zorgen bij beleggers weg te nemen. Dat lijkt voorlopig gelukt: het aandeel sloot op de beurs van Seoul 0,4 procent hoger aan het einde van de handelsdag.

1. Zuid-Koreaanse munt steeds meer waard

Samsung heeft last van de sterke won. In de afgelopen twaalf maanden is de Zuid-Koreaanse munt ten opzichte van bijvoorbeeld de dollar en de euro fors in waarde gestegen. Kreeg je augustus 2013 voor 1 euro nog 1,5 miljoen won, nu is dat gezakt tot 1,38 miljoen won.

Dat is zuur voor Samsung, omdat het bedrijf voor het merendeel afhankelijk is van verkopen buiten Zuid-Korea. Voor elke smartphone die in euro of dollar wordt afgerekend, ontvangt het concern omgerekend steeds minder won.

2. Concurrentie in China en Europa

De concurrentie op de smartphonemarkt is moordend. Aan de bovenkant van de markt voert Samsung een strijd met de iPhone van Apple, maar ook HTC, Sony en LG hebben zeer competitieve topmodellen uitgebracht.

Ondertussen zagen Chinese fabrikanten als Huawei, Lenovo en Xiaomi aan de stoelpoten van Samsung met goedkopere toestellen. Met name in China, de grootste smartphonemarkt ter wereld, bleven de Zuid-Koreanen zitten met voorraden.

3. Nog geen 4G-apparaten in China

Chinezen zijn überhaupt minder happig om een nieuwe telefoon te kopen, omdat ze aan de vooravond staan van de 4G-revolutie. Dit jaar komt de uitrol van de nieuwste generatie mobiel internet op stoom in China. Consumenten zijn daarom minder geïnteresseerd in de apparaten van Samsung die alleen met het 3G-netwerk overweg kunnen.

Daar komt het volgende kwartaal overigens verandering in. Samsung introduceert dan nieuwe 4G-producten in China die het concern aan meer winst moeten helpen.

4. Smartphone met groot beeldscherm wint van tablet

Consumenten kopen steeds vaker een smartphone met een groot beeldscherm van rond de 6 inch. Ook Samsung heeft dergelijke modellen in zijn assortiment, zoals de Galaxy Note 3. Daarvan wist het in de eerste twee maanden reeds tien miljoen stuks te slijten. Ook de eerdere Note-toestellen waren een onverwacht succes. Samsung profiteert dus volop van de trend om telefoons steeds groter te maken.

Maar door de vraag naar grotere smartphones staan de tabletverkopen van Samsung onder druk. Waarom een aparte tablet kopen als de telefoon praktisch even groot is? Dat scheelt weer ruimte in de tas en een paar honderd euro op de bankrekening.

5. Meer kwijt aan marketing

Samsung was in het tweede kwartaal van dit jaar meer dan gebruikelijk kwijt aan marketingkosten. De reden? Er lagen nog veel onverkochte smartphones op de plank. Die moesten - met de onthulling van nieuwe modellen als de Galaxy S5 voor de deur - de winkels uit. Dus gooide Samsung er grootschalige kortingsacties tegenaan.

Maar het is niet alleen kommer en kwel...

Samsung-apparaten zijn nog steeds erg gewild in sommige delen van de wereld. Maandag overviel een bende 20 gewapende criminelen een fabriek van Samsung in het Braziliaanse Campinas, niet ver van de stad São Paulo.

De dieven namen voor 26 miljoen euro aan smartphones, tablets en laptops mee. Niemand raakte gewond.

Lees ook

Samsung valt Philips aan met slimme led-lamp

Dit is het nieuwe BlackBerry: telefoons als bijzaak

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl