Steeds meer medewerkers kunnen worden beschouwd als ‘digitale medewerkers’ en HR zal gelijke tred willen houden om ervoor te zorgen dat ze het potentieel hiervan maximaal benut.

De ‘digitale medewerker’ is niet de millennial die als stereotype wordt neergezet als zijnde continue vastgeklampt aan zijn/haar smartphone. Nee het gaat hier om het brede concept van een virtuele werkplek in de vorm van een kopie of verlengstuk van de traditionele fysieke werkplek. Denk aan medewerkers die op afstand werken, veel (international) reizen of moeten kunnen vertrouwen op internet connectiviteit om hun job simpelweg te kunnen doen. Tegenwoordig zijn velen van ons ‘digitale medewerkers’.

De digitale werkplek moet daarom net als de traditionele fysieke werkplek, zeer serieus genomen worden en dito worden gemanaged, concludeert een nieuw rapport van Oracle, “The Digital Employee and You“.

De studie kijkt naar de online interacties die moderne consumenten anno 2017 hebben met bedrijven en organisaties. Digitale medewerkers verwachten inmiddels flexibiliteit en op data gebaseerde reacties op zo’n beetje alle online diensten in hun (privé)leven, en verwachten ook een meer dergelijke service van HR.

Veel HR professionals zien deze ontwikkeling als een kans. Ze weten dat om de beste digitale medewerkers aan te trekken en te behouden, ze hen een moderne HR-experience moeten aanbieden. Door de state-of-the-art oplossingen die de digitale werknemer verwacht te omarmen, kunnen HR-professionals hun efficiency verhogen.

Hieronder enkele manieren om dit mogelijk te maken.

1. Persoonlijke communicatie

Niet je eigen communicatiemethodes opleggen, maar ze juist aanpassen aan die van de digitale werknemer: dat is misschien wel de belangrijkste manier waarop HR eenvoudig kan aansluiten bij de ‘digitale medewerker’. Digitale medewerkers zijn geneigd positiever te reageren op persoonlijke boodschappen. Dus stuur hen alleen relevante, belangrijke informatie

2. Data helpt bij het bouwen van een relatie

Ondersteun je boodschap met relevante gegevens. Probeer zoveel mogelijk data te verzamelen, beoordeel deze en gebruik ze dan om in te spelen op individuele behoeftes en om eventuele aanbevelingen te onderbouwen bij feedback sessies.

Het is raadzaam om de frequentie waarmee u feedback geeft, te verhogen omdat de digitale medewerker vaak buiten reguliere tijden werkt en het waardeert feedback te ontvangen over hun functioneren. Dit helpt hen om zich verbonden te voelen met het bedrijf als ze niet op kantoor zijn.

3. Niet alleen digitale relaties

Met hetzelfde doel in het achterhoofd is het de moeite waard om tijd te blijven stoppen in face to face meetings met elke afzonderlijke medewerker. Dat helpt de kloof die virtuele werkplekken soms creëren te overbruggen. Vind een manier om de aanvullende kennis die je hiermee opdoet op te slaan en te managen. Dat kan helpen bij een sterkere personal touch bij toekomstige digitale communicatie.

4. Flexibiliteit is uw vriend

Als er één ding is dat digitale medewerkers waarderen is het wel flexibiliteit. Maak de HR-diensten die u aanbiedt makkelijk toegankelijk door uw medewerker real-time toegang te geven tot HR-informatie, op het moment dat zij dat willen. Of het nu gaat om het automatiseren van simpele transacties of toegang geven tot achtergrondinformatie, bijvoorbeeld door medewerkers via hun smartphone en via de cloud direct toegang te geven tot belangrijke HR-informatie.

De cloud maakt het mogelijk om medewerkers buiten kantoor dezelfde hulpmiddelen te geven als medewerkers op kantoor. De cloud faciliteert ook dat het management toegang heeft tot real-time informatie en sneller en effectiever beslissingen kan nemen ongeacht hun locatie of het tijdstip van de dag.

5. Werk samen in virtuele teams

Ga een stap verder met flexibiliteit: digitale medewerkers willen graag werken, delen en samenwerken in virtuele teams. Dit is wat ze gewend zijn in hun privé-omgeving en wat een goede digitale werkomgeving ook zou moeten bieden.

Het werken in virtuele teams heeft veel voordelen die digitale medewerkers helpen zich verder te ontwikkelen. Ze staan flexibiliteit toe en geeft medewerkers ook een zekere controle over hun eigen ontwikkelingstraject. Dit maakt leren een gemeenschappelijke ervaring.

Al die automatisering en functionaliteiten op het gebied van self-service creëren een cultuur van flexibiliteit die essentieel is voor de digitale medewerker. Veel HR-professionals – en dat is misschien wel het meest belangrijk – moeten dit zien dit als een kans om de digitale werknemer verder te omarmen. Hiermee wordt een organisatie nog interessanter voor een digitale werknemer.

Meer informatie over hoe de Oracle Human Capital Management Cloud digitale medewerkers kan helpen?

Lees het rapport.

Dit artikel is gesponsord door Oracle HCM.