• Er zijn meerdere signalen dat andere landen het voorbeeld van El Salvador gaan volgen en bitcoin als betaalmiddel accepteren.
  • PayPal en Meta zullen een eigen stablecoin lanceren in 2022 om zo hun marktaandeel veilig te stellen.
  • Consumenten kunnen virtuele sneakers kopen die als NFT door Adidas en Nike worden uitgegeven.

2021 was volgens velen een belangrijk jaar voor cryptocurrencies. Afgelopen jaar ontstond bijvoorbeeld de grote hype rondom NFT’s en de metaverse, voerde China een verbod op bitcoinmining in en accepteerde El Salvador de munt als wettig betaalmiddel. Wat gaat 2022 ons brengen?

Anycoin Direct doet vijf voorspellingen voor 2022:

1. Meer landen zullen El Salvador gaan volgen en bitcoin als wettig betaalmiddel accepteren

Binnen de cryptowereld is er geen onderwerp geweest dat zoveel aandacht kreeg als het accepteren van de bitcoin als wettig betaalmiddel door El Salvador. De een noemt het een riskante beslissing, de ander ziet vooral ook kansen en mogelijkheden.

Een land dat economisch gezien zwak is, en dus geen stabiele munt of goed ontwikkelde financiële infrastructuur heeft, zou kunnen profiteren van cryptocurrencies. Vooral wanneer de overheid dit ondersteunt, zouden welvaartswinsten en schuldverminderingen een realistisch gevolg kunnen zijn. Natuurlijk is dan wel een stabiele ontwikkeling van de bitcoinprijs nodig.

Anycoin Direct denkt dat meerdere Latijns-Amerikaanse landen het voorbeeld van El Salvador dit jaar gaan volgen. Grootste kanshebbers: Paraguay, Panama en Argentinië. Dit zijn landen die net als El Salvador met economische en fiscale uitdagingen worstelen, en waar crypto een oplossing kan bieden.

2. Ook aandelen zullen als tokens verkocht kunnen worden in Duitsland

De blockchainstrategie van de oude Bondsregering, uit 2019, bestond uit het tokenizen van obligaties en aandelen. In juni 2021 was Duitsland in staat om een kleine stappen te zetten met de eWpG, wat diende als het eerste wettelijke kader voor tokenized obligaties.

Nu wil de nieuwe regering verder gaan door ook de aandelen in de vorm van tokens toe te staan. De kans is groot dat dit in 2022 gaat gebeuren, nu een crypto-vriendelijke partij als de FDP op zowel de ministeries van Financiën, Justitie en Digitale Zaken actief is.

3. China zal de digitale renminbi introduceren in het hele land

Al enkele maanden is China bezig met het testen van de digitale renminbi. Dit is een digitale munt die is gebaseerd op de yuan en in sommige regio’s zelfs al een standaard betaalmogelijkheid is. De regering is van plan om deze munt ook in andere delen van het land als betaalmiddel te laten dienen.

De regering doet dit het liefst nog vóór de Olympische Spelen die in februari 2022 van start gaan. Mocht volledige invoering voor deze tijd niet lukken, dan is de kans groot dat het later in 2022 alsnog gebeurd.

4. PayPal en Meta lanceren beide hun eigen stablecoin

Het is geen geheim dat Meta, voorheen Facebook, al in 2019 is begonnen met de ontwikkeling van een eigen stablecoin: Libra. Dat verliep tot nu toe zonder succes. Ondertussen heeft de munt al een nieuwe naam gekregen: Diem. Ook is naar buiten gekomen dat de munt een eigen wallet zal krijgen, genaamd Novi. Dit is een wallet die ook al in WhatsApp wordt gebruikt.

Anycoin Direct

Gebruikers van Messenger zijn sinds kort al in staat om de Pax (USDP) stablecoin naar andere gebruikers te versturen. Dit laat zien dat Meta de afgelopen tijd druk bezig is geweest met ontwikkelingen op het gebied van cryptocurrencies. De kans is groot dat Meta binnenkort zijn eigen stablecoin zal lanceren.

Er is echter ook nog een andere kandidaat voor de lancering van een eigen stablecoin. Die van PayPal, een van de grootste online betalingproviders ter wereld. Het bedrijf is er al eerder in geslaagd om de manier waarop mensen betalen te veranderen. Ook beschikt PayPal al over verschillende cryptodiensten. Het ligt dus ook voor de hand dat PayPal met een eigen stablecoin komt, om zo ook het eigen marktaandeel veilig te stellen.

5. Digitale NFT-sneakers die door Adidas en Nike worden uitgegeven

Het is geen geheim dat Nike al enige tijd kijkt naar de mogelijkheden op het gebied van NFT. Tot nu toe is alleen bekend dat ze in 2019 een eerste patentaanvraag hebben gedaan voor Cryptokicks. Sindsdien is niks meer officieel naar buiten gebracht, tot november 2021. Toen werden er nog een aantal octrooiaanvragen ingediend door Nike, die zich richtten op virtuele kleding.

In december 2021 nam Nike NFT-ontwerpbureau RTFKT over. Dit bureau ontwikkelde eerder enkele NFT’s voor sneakers. Bij aankoop van een NFT zouden kopers ook fysieke sneakers ontvangen. Het lijkt er dus op dat Nike druk bezig is met de ontwikkeling van eigen NFT’s, die misschien in de metaverse gebruikt kunnen worden.

Concurrent Adidas begeeft zich ook op dit vlak. Het bedrijf zette haar eerste stappen in de metaverse via The Sandbox en lanceerde hier een eigen NFT-collectie in samenwerking met Coinbase. De kans is volgens Anycoin Direct groot dat zowel Nike als Adidas in 2022 meer laten horen over de uitgifte van virtuele schoenen.

Meer weten over de nieuwe digitale economie in 2022? Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Anycoin Direct.