De Nederlandse arbeidsmarkt is constant in ontwikkeling en dat heeft invloed op de verwachtingen die werkgevers van hun werknemers hebben. Arbeidsmarktexpert Guusje Leichel van Yacht deelt de vijf belangrijkste arbeidsmarkttrends op dit moment en geeft tips voor hoe je die ontwikkelingen kunt gebruiken om je carrière een boost te geven. 

Trend 1. Krapte op de arbeidsmarkt: een betere onderhandelingspositie als werknemer en sollicitant

Volgens het UWV is 53 procent van de op dit moment openstaande vacatures moeilijk te vervullen. Er is begin 2024 dus nog steeds sprake van een zeer krappe arbeidsmarkt. “Deze krapte maakt professionals met een specialisme waar vraag naar is, waardevoller en dat kun je in je voordeel laten werken. Als werkzoekende kun je bijvoorbeeld kritischer zijn in je selectie van een nieuwe werkgever en mogelijk een hoger salaris vragen”, legt Guusje uit.  

En voor wie al aan de slag is en graag de next step in z’n carrière zou willen maken, biedt een krappe arbeidsmarkt doorgroeimogelijkheden. Als er geen kansen bestaan binnen de organisatie waar je werkzaam bent, dan zijn er nu zeker mogelijkheden bij andere bedrijven. In tijden van krapte brengt jouw expertise je verder dan je denkt. 

Trend 2. Digitalisering: zo laat je nieuwe technologieën voor je werken

Binnen vijf jaar wil 75 procent van de bedrijven wereldwijd technologieën als big data, cloud computing en AI onderdeel van hun bedrijfsvoering maken. Dat blijkt uit een onderzoek van het World Economic Forum (WEF). Deze ontwikkeling zal ertoe leiden dat bepaalde functies gaan verdwijnen, maar er ook nieuwe rollen zullen gaan ontstaan. 

“Om ervoor te zorgen dat je inzetbaar en relevant blijft, is het daarom belangrijk dat je up to date bent op het gebied van nieuwe technologie die interessant is voor jouw sector. Dit betekent niet dat iedereen ineens een AI-expert hoeft te worden, maar wel dat je begrijpt hoe dit soort nieuwe tools jouw werk efficiënter kunnen maken”, zegt Guusje. Bijvoorbeeld door te leren hoe jullie de data die jullie verzamelen kunnen gebruiken om ​​toekomstige ontwikkelingen te voorspellen. Door te begrijpen hoe je tech optimaal benut binnen het bedrijf en jouw functie, maak je je carrière futureproof. 

Trend 3. Soft skills: zo onderscheid je je als professional

“Door de snelle technologische ontwikkelingen op de arbeidsmarkt worden soft skills steeds essentiëler”, aldus de arbeidsmarktexpert van Yacht. Soft skills zijn intermenselijke vaardigheden en karaktereigenschappen die belangrijk zijn bij het uitoefenen van een bepaalde baan. Met deze soft skills kun je je als professional echt onderscheiden, omdat dit vaardigheden zijn die niet door technologie vervangen kunnen worden.

Uit het WEF onderzoek blijkt dat bedrijven analytisch denken, leiderschap en sociale beïnvloeding als belangrijke soft skills zien. Maar liefst 40 procent van de ondervraagde organisaties geeft aan hun werknemers hierin te willen upskillen. 

Trend 4. Skill-based werven: weet welke vaardigheden jou uniek maken

Skill-based werven is het matchen van mensen en werk op basis van competenties. Dit betekent dat werkgevers niet alleen naar je werkervaring of diploma’s kijken, maar ook zaken als je soft skills meenemen in hun beoordeling. “Goed kunnen communiceren waar je voor staat en waar je krachten liggen, is daarom essentieel. Als jij kan laten zien hoe de combinatie van jouw hard- en soft skills je een unieke kandidaat maken, dan heb je een streepje voor op de rest”, tipt Guusje. 

Omdat de arbeidsmarkt op dit moment zo krap is, wordt er naast skill-based werven ook gebruikgemaakt van job-carving. Als een bepaalde rol lastig in te vullen is door een gebrek aan expertise, kan de werkgever de rol opknippen in generieke en specifieke skills. Zo wordt er niet langer gezocht naar kandidaten die alle skills bezitten, maar naar mensen die de skills-gap in de organisatie kunnen verkleinen. Dit vergroot jouw kansen op de arbeidsmarkt, maar vraagt ook om de drive om snel nieuwe skills te ontwikkelen door trainingen en opleidingen te volgen.

Trend 5. Interculturele samenwerking: jouw communicatiestijl wordt steeds belangrijker

Het aantal internationale professionals die werkzaam zijn voor Nederlandse organisaties neemt toe en dat creëert nieuwe uitdagingen op de werkvloer, omdat er verschillende culturen samenkomen. Goed intercultureel kunnen samenwerken is daarom key. Open staan om verschillende normen en waarden te leren begrijpen, vormen hier de basis van. Dit zijn 3 tips om jouw interculturele samenwerking te verbeteren:

  1. Ben je bewust van de verschillen. Realiseer je dat de wijze waarop de ander communiceert – en andersom – gekleurd is door cultuur.
  2. Verdiep je in andere culturen. Het maximale resultaat behaal je door kennis op te doen van de culturele verschillen. Stel je nieuwsgierig op en stel vragen aan je collega’s. Zo kun je op basis van deze kennis aanpassingen maken in je communicatie.
  3. Zoek naar overeenkomsten. Het is goed om je bewust te zijn van culturele verschillen, maar om impact te maken is het essentieel om deze niet altijd te benadrukken. De focus moet juist liggen op het zoeken van overeenkomsten.

Benieuwd naar meer actuele arbeidsmarktontwikkelingen en trends? Download dan het rapport van Yacht met een complete arbeidsmarkt update