Afgelopen jaar leed de HEMA een verlies van bijna 73 miljoen euro op een omzet van ruim 1 miljard euro. De nieuwe topman Tjeerd Jegen sleutelt stevig aan zaken als het winkelconcept, voorraadbeheer en de webverkopen.

De in 2015 aangetreden HEMA-topman Tjeerd Jegen staat voor een stevige klus: in de Nederlandse winkelstraat is er het gevecht met goedkope, hippe concurrenten zoals Primark en Action; en tegelijk loopt de HEMA niet bepaald voorop met de webverkopen.

Naast de 540 Nederlandse HEMA-filialen, zijn er ook HEMA’s in Frankrijk (47), Duitsland (10), het Verenigd Koninkrijk (6), Luxemburg (4) en Spanje (4).

In de onlangs geopende HEMA in Barcelona lichtte topman Jegen tegenover het Financieele Dagblad toe, aan welke knoppen hij allemaal draait bij de warenhuisketen.

1)Winkelinrichting HEMA: thema-aanpak

Jegen is dolenthousiast over de indeling van de HEMA in Barcelona: spullen rangschikken op thema, zoals ‘baby & kind’ en ’thee’. “In Nederland staat de thee niet bij de koppen en schotels, maar door dat wel te doen verleid je mensen die alleen voor thee naar de winkel komen om ook iets aan te schaffen wat daar bij past”, aldus Jegen in de zaterdageditie van het FD.

Nog dit jaar wil HEMA ook in Nederland een proef doen met vernieuwde winkels. Al beseft de topman goed, dat je op moet passen met het zomaar doorbreken van gewoontes. "Onze klanten zijn gewend dat de sokken bij de sokken liggen en de onderbroeken bij de onderbroeken, of ze nu voor kinderen of volwassenen zijn. Dat kun je misschien niet zomaar omgooien (...).

2)Voorraadbeheer moet scherper

Afgelopen jaar moest HEMA grote partijen spullen tegen kortingen verkopen, omdat de voorraden veel te hoog waren. Die zijn inmiddels sterk geslonken naar 48 miljoen euro. "We willen daar verder op doorpakken", aldus Jegen tegen het FD.

3)Nieuwe collectie

Vernieuwing van de collectie staat ook hoog op de agenda. Eind 2016 komt er voor het eerst in drie jaar vernieuwing bij winterassecoires zoals mutsen en wanten. "Daarmee kunnen we weer inspiratie in de winkels brengen", zegt Jegen tegen het FD.

4)Webwinkelen

De webverkopen moeten ook fors omhoog, want die ligt bij HEMA maar op 3 procent van de omzet, terwijl dat volgens Jegen bij veel keten 8 tot 10 procent is.

De topman heeft hoge verwachtingen van een 'click-and-collect'-dienst, zegt hij tegen het FD, waarbij je een webaankoop binnen twee uur kunt afhalen in een HEMA-winkel. "Zo'n 70% van de klanten haalt producten liever op in de winkel dan ze thuis te laten bezorgen."

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl