Er wordt ons vaak verteld dat we beter moeten eten, meer moeten sporten en minder alcohol moeten drinken, maar hoe vaak doen we een serieuze poging om onze levensstijl te veranderen?

De aanloop naar de dertig is de perfecte tijd om jezelf eens grondig te analyseren. Welke zaken in je leven wil je aanpassen om zo langer en een meer tevreden leven te leiden?

We vroegen vrienden en collega’s van ons kantoor in het Verenigd Koninkrijk om de slechtste gewoontes die ze hebben weten te doorbreken – of op weg zijn om te doorbreken – voordat ze dertig werden.

Scrol naar beneden voor een uitgebreide checklist met slechte gewoontes om mee te breken voor je dertigste verjaardag.


Leven voor het weekend

Foto: Rosie Fitzmaurice/Business Insider

De beste manier om afscheid te nemen van ‘leven voor het weekend’ is door constructief zaken op doordeweekse avonden te plannen, zegt Harry, redacteur bij Business Insider UK.

Megan, office manager en HR-coördinator voegt toe: “Vind een goede hobby. Het is goed om iets buiten je werk om te doen en met vrienden te socialisen… vooral als er geen computer aan te pas komt.”

Lees ook op Business Insider

Of het nu gaat om de plaatselijke boekenclub of een duik nemen in het zwembad, het is zeer bevredigend om wat tijd voor jezelf te hebben na werktijd.


Fast fashion kopen

Foto: Thomson Reuters

“Voor mijn dertigste verjaardag besloot ik te stoppen met het kopen van fast fashion”, zegt Laura, operationeel medewerker in Londen. “Dat betekent dus geen Zara! Ik heb H&M en Primark al opgegeven. Er wordt gezegd dat de meeste kledingstukken slechts zeven keer worden gedragen, het is mijn doel om dingen te kopen die ik veel vaker draag. Ook al kost dat me misschien wat meer.”


Denken dat sociaal roken oké is

Foto: Photo by Sarah Louise Kinsella on Unsplash

Paul werkt in de recruitment in Londen en zegt dat ‘sociaal roken’ zijn grootste ondeugd was voor zijn dertigste. De meeste mensen die zichzelf als sociale rokers zien geven zichzelf bonuspunten omdat ze niet iedere dag roken of ‘alleen roken wanneer ze drinken’.

Hoe of wanneer je ook rookt, maakt eigenlijk weinig uit: het risico op hartziekte en kanker neemt meteen toe. Dan hebben we het nog niet over kortere termijneffecten zoals onprettige adem, sneller ouder wordende huid en het geld dat je verspilt.


Vasthouden aan vriendschappen die eigenlijk voorbij zijn

Foto: Photo by cellier S on Unsplash

Naarmate je verder vordert in je twintiger jaren, ontdek je wellicht dat je minder vrienden hebt. Terwijl je start aan je carrière, ‘reizen’ sommige vriendschappen niet met je mee en Laura raadt je aan om dit te accepteren. “Omdat ik een paar jaar in het buitenland woonde, leerde ik vrij snel om niet wakker te liggen van vriendschappen die verwateren. Nu steek ik meer energie en tijd in vriendschappen die het wel waard zijn.”


Geen bedtijd hebben

Foto: Shutterstock/George Rudy

Lifestyle-redacteur van de Britse editie van BI, Ali, bekent dat hij ‘schuldig is van laat en onregelmatig naar bed gaan’. Hij probeert nu zijn leven te beteren. “Ik probeer een patroon te vinden waar ik me tenminste aan kan houden en ik merk dat het verschil maakt voor de kwaliteit van m’n nachtrust.”


Denken dat je op je spijsvertering kan vertrouwen om fit te blijven

Foto: Shutterstock/oneinchpunch

Drie keer per week – dat is het minimum dat veel persoonlijk trainers hanteren. “Als je resultaten wil zien is dat het minimum”, aldus lifestyleredacteur Rosie. Daar richt zij zich nu op, maar dat vergt soms harde beslissingen. “Soms betekent dat dat ik de sportschool moet verkiezen boven sociale evenementen of een borrel op m’n werk – maar ik kijk nu uit naar mijn tijd in de gym en dat is een primeur voor mij.”


Goedkope wijn drinken

Foto: Shutterstock/Dmitri Ma

“Goedkope wijn drinken is een schadelijke gewoonte die ik gelukkig heb opgegeven”, meldt tech-redacteur James trots. In plaats van kwantiteit en besparing kan het qua drankjes lonen om meer te weten over wat je lekker vindt. Er is ook een theorie dat een duurdere fles langer wellicht langer blijft staan omdat je er meer bewust van geniet.


Speciale momenten voor lief nemen

Foto: Photo by Joel Bengs on Unsplash

“Het kan aanlokkelijk voelen om een vakantie met vrienden te annuleren als je al in januari de vraag krijgt om voor vluchten en hotels te betalen, terwijl het uitje pas in augustus plaatsvindt. Laat die overweldigende gevoelens je beslissingen niet beheersen”, zegt Rosie. Je kunt natuurlijk niet alles doen, dus zul je verstandig en goed moeten kiezen. Maar houd wel in je achterhoofd dat de uitnodigingen voor vrijgezellenfeesten niet tot in de eeuwigheid zullen blijven binnenstromen. “Dit is een korte tijd van je leven”, stelt Rosie. “Als je begint te settelen en een gezin met hypotheek moet onderhouden, kan het misschien niet meer.”


Genoegen nemen met ‘minder’ in een relatie

Foto: Roberto Nickson (@g) on Unsplash

We verdienen allemaal iemand die ons op handen draagt en met wie we een toekomst kunnen opbouwen. Dus, zo zegt psychologiereporter Lindsay: “Stop genoegen te nemen met wat je wil in je liefdesleven. Steek dus ook geen tijd in een persoon die duidelijk niet geïntereseerd genoeg is in jou.”


Dingen doen om het ‘moet’

Foto: Shuttertsock/Nicoleta Ionescu

Ook al lijkt het alsof je soms ergens heen ‘moet’, dat is lang niet altijd het geval. Ali zegt dat het de irritatie en frustratie vaak niet waard is. “Het leven is te kort om je tijd te spenderen aan zaken die je niet wil doen.”


Je fysieke gezondheid boven je mentale gezondheid stellen

Foto: Asdrubal luna on Unsplash

“Maak niet de fout om je fysieke gezondheid boven je mentale gezondheids in te schalen”, raadt Megan aan. “Je dieet en trainingritme zouden je goed moeten doen voelen over jezelf, niet schuldig. Routines zijn geweldig en behulpzaam, maar de manier waarop je jezelf fysiek behandelt, heeft een enorm effect op hoe je je mentaal voelt.”


Geen airmiles sparen

Foto: Reuters/Louis Nastro

“Eindelijk ben ik begonnen met het verzamelen van airmiles, zo’n zes maanden geleden. Als een frequente reiziger had ik al jaren de vruchten kunnen plukken als ik eerder begonnen was”, zegt Ali. “Kies een luchtvaartmaatschappij, schrijf je in voor hun programma en regel een credit card waar je mee kunt sparen.” Meestal is het een kleine moeite om dit soort stappen te zetten – en ze brengen een gratis vlucht of hotelovernachting een beetje dichterbij. Complex hoeft het niet te zijn. Lees hier over vier manieren om te beginnen.


Afspreken met mensen die je een slecht gevoel geven

Foto: Sam Manns on Unsplash

Megan: “Neem afscheid van de mensen die je een minderwaardig gevoel geven. Waarom zou je energie steken in mensen die je niet leuk vinden en in plaats daarvan tijd kunnen doorbrengen met mensen die je wel liefhebben?”


Aan het eind van de maand geen geld meer hebben

Foto: Shutterstock/guruXOX

“Het is tijd om te kijken waar je je geld aan uitgeeft en op zoek te gaan naar manieren om te sparen zonder dat je ineens een drastisch kleiner budget hebt”, zei Hannah.


Lastige gesprekken uitstellen

Foto: Korney Violin on Unsplash

Leon, een videoproducer bij BI zegt: “Ik denk dat jongeren dit soort uitstelgedrag vaak vertonen, maar je moet ze juist vaker voeren als je ouder wordt. Het is gewoon beter om door de zure appel heen te bijten en daarna opgelucht verder te gaan.”


Nauwelijks water drinken

Foto: Shutterstock

“Tot zo’n zes maanden geleden, dronk ik meestal maar één glas water per dag plus veel thee op m’n werk. Zelf als ik wist dat ik bij wijze van spreken uitgedroogd was, kon ik mezelf er niet toe brengen om op te staan en een glas water te pakken”, aldus techreporter Shona. “Dit is vreselijk voor je huid, nieren en in het algemeen je gezondheid. Dus ik heb eindelijk een waterfles voor op m’n bureau nu.”


Regelmatig tot laat uitgaan…

Foto: Photo by jens johnsson on Unsplash

Katers worden erger naarmate je ouder wordt. “Stop met uitgaan en de hele nacht wegblijven op reguliere basis. Eén keer in de maand kan best overigens – of bij speciale gelegenheden”, raadt Alex van de Britse BI aan.


…en dan de volgende dag met een kater doorbrengen

Foto: Flickr / Mislav Marohnić

“Er is niets ergers dan wéten dat je het hele weekend nodig had om bij te komen van de borrel op vrijdagavond.”


Snackstops na je uitgaansavond

Foto: Zhao/Flickr

“Kappen met de gewoonte om een snackstop bij McDonalds te maken was een belangrijk doel toen ik 30 werd”, aldus Alex.


Je zorgen maken over andermans meningen

Foto: Shutterstock/Marcos Mesa Sam Wordley

Jezelf zorgen maken over wat anderen (over jou) denken was de populairste gewoonte die we te horen kregen in de gesprekken met vrienden en collega’s. Emily, een kok uit Londen, zegt: “Ik bracht veel te veel tijd in mijn twintiger jaren door met dat soort gedachten. Jezelf zorgen maken op die leeftijd is sowieso zonde van je tijd.”


Geen plan hebben voor de lange termijn

Foto: Fabian Grohs on Unsplash

Leon acht zichzelf schuldig aan de ‘gewoonte’ om geen lange-termijnplan op te stellen. “Tegen de tijd dat je 30 bent, zou je moeten weten wat je uit je leven wil halen. Dus een ruw idee wanneer je wil verhuizen, trouwen, kinderen krijgen of van baan veranderen.” Zo dichtgetimmerd hoeft natuurlijk niet. Charlotte, een account manager, vertelde aan BI dat ze elk jaar begint met een overzicht te maken van alle aspecten van haar leven – van relaties tot carrière, om uit te vinden waar ze wil verbeteren of veranderen. Noem het goede voornemens, maar deze manier is een stuk serieuzer. “Ik ben niet erg strikt in mijn progressie bijhouden, maar de tijd nemen om dit soort dingen op papier te zetten, helpt al enorm.”


Alle belangrijke data en afspraken in je hoofd proppen

Foto: JESHOOTS.COM on Unsplash

“Koop een agenda en noteer alle belangrijke data aan het begin van het jaar daarin”, zegt Alan, sportredacteur bij BI. Je kunt natuurlijk ook gaan voor een digitale oplossing, hetzij een app of een zelfgebouwde spreadsheet met daarin de zaken die jij belangrijk vindt. Een meer georganiseerd leven kan stress enorm reduceren.