De 20 procent-regel bij Google , waarbij werknemers een vijfde van hun werktijd aan eigen projecten mogen knutselen, bestaat in de praktijk niet meer bij het internetconcern.

Dat schrijft Quartz vrijdag op basis van gesprekken met oud-werknemers van het bedrijf. Google wilde zelf niet reageren.

Volgens Quartz hebben veel werknemers simpelweg niet meer de tijd om naast hun gewone werk aan eigen ideeën te werken.

Bij de beursgang in 2004 noemden oprichters Larry Page en Sergey Brin de 20 procent-regel nog cruciaal voor de innovatie binnen Google. Veel van Google’s huidige diensten zijn ontstaan uit hobbyprojecten, zoals e-maildienst Gmail en advertentieprogramma Adsense. Adsense is nu goed voor zo’n 25 procent van de jaarlijkse omzet.

Ook Google Talk (nu opgegaan in Hangouts), Google News en Google Transit komen voort uit 20 procent-projecten.

Management strenger

De mogelijkheid om van de 20 procent-regel gebruik te maken is sinds Page topman werd in januari 2011 langzaamaan aan banden gelegd. Eerst werd het werknemers verplicht om toestemming te vragen aan het management voordat ze aan de slag mochten met eigen projecten. Voorheen was de 20 procent-tijd een recht voor alle mensen in dienst bij Google.

Recentelijk is het management nog strenger geworden in het goedkeuren van 20 procent-projecten, schrijft Quartz. Dat komt waarschijnlijk omdat Google intern exact bijhoudt hoe efficiënt afdelingen werken. Teams kunnen de huidige doelstellingen alleen halen als ze 100 procent van hun tijd besteden aan hun hoofdtaken.

Efficiënteslag onder Page

De stap past bij de efficiëntieslag die onder Page is ingezet. De 40-jarige mede-oprichter van het bedrijf bracht meer focus aan en sneed in de activiteiten van Google. Zo werden meerdere diensten uit de lucht gehaald, waaronder Google Reader op 1 juli jongstleden.

Google innoveert nog steeds, maar niet meer met 20 procent-projecten. Het geheime Google X Lab brengt nieuwe producten voort, waaronder een zelfrijdende auto en Google Glass.

Lees ook

Thijs Peters: Hoe Google en Facebook innovatie frustreren

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl