Het moderne kantoor ziet er uit als een veilige plek – geen grote gevaren op het eerste gezicht.

De feitelijke situatie is echter anders: elke werkdag dat je achter je bureau zit wordt je geconfronteerd met een hoop gevaren waar je geen weet van hebt. Het gebruik van een muis en constante stress die je hebt vanwege je baas, zijn allesbehalve goed voor je.

Business Insider heeft een overzicht gemaakt van manieren waarop een kantoorbaan je gezondheid ernstig kan aantasten.

Zie het als een kans om een aantal gewoontes tijdens je werkdag te veranderen.


De hele dag zitten kost je levensjaren.

Foto: Flickr / krispdk

Lange periodes achter elkaar zitten is slecht voor je lichaam. Pijntjes zijn het minst ernstig, het kan lijden tot een veel te vroege dood. De kans op ziektes wordt aanzienlijk vergroot, zoals diabetes, obesitas, kanker, hardkwalen en vele andere ziektes. Zelfs als je buiten werktijd nog een hoop sport.

Uit onderzoek blijkt dat iedereen die elk uur twee minuten beweegt 33 procent minder kans heeft om drie jaar eerder te sterven dan iemand die nooit beweegt tijdens werktijd.

Lees ook op Business Insider


Hangen in je stoel zorgt voor rug- en hoofdpijn.

Foto: Joshua Blount/Flickr

Kijk hoe je nu zit: hang je in je stoel of zit je rechtop?

Als je niet rechtop zit moeten verschillende spieren werken om je in balans te houden, wat zorgt voor rugklachten, hoofdpijn en andere problemen.

Een tip: Ga op het puntje van je stoel zitten – niet tegen je rugleuning – en ga vervolgens ontspannen zitten. Probeer vervolgens rechtop te zitten en houd dat een paar seconden vol. Ga vervolgens iets meer ontspannen zitten, maar verander je positie niet met meer dan tien graden. Dit is je perfecte zithouding.


Een loopband vergroot de kans op fysieke blessures.

Foto: William Wei, Business Insider

Een loopband op het werk is de afgelopen jaren best populair. Het verkleint misschien de kans op obesitas en hartkwalen, maar in 2013 schreef The Wall Street Journal een artikel waarin stond dat er vaak ongelukken gebeuren met de loopband.

Ook kwam uit een onderzoek naar voren dat de loopband je niet productiever maakt; je zou meer typefouten maken.


Lange reistijd betekent slecht slapen, een hoger cholesterolgehalte en een grotere kans op depressies.

Foto: pcruciatti / Shutterstock

Woon-werkverkeer dat langer is dat zestien kilometer lijdt tot een hoger cholesterolgehalte. Ook vergroot het de kans op depressies.

Dertig minuten in de bus zitten zorgt voor weinig voldoening. Zelfs mensen die op de fiets naar het werk gaan zijn niet immuun voor deze negatieve verschijnselen.

Recent onderzoek benadrukt dat mensen zich niet realiseren wat woon-werkverkeer met je doet. Iets om over na te denken bij je volgende baan.


Motivatievergaderingen kunnen mensen deprimeren.

Foto: University of Exeter/Business Insider

Op de website van The New Yorker kan je een stuk lezen van iemand die beweert dat het niet werkt om mensen te dwingen om positief en vrolijk te zijn.

Het werkt averechts, mensen die doen alsof ze het leuk vinden terwijl ze dat helemaal niet vinden, zijn juist minder positief.


De airco op kantoor en de giftige lucht in de stad maken je ziek en minder productief.

Foto: REUTERS/Carlos Barria

Mensen die in “groene gebouwen” werken, waarbij er betere en gezondere ventilatie is, kunnen beter werken dan de mensen die in een “gewoon” gebouw werken.


Meer dan 55 uur per week werken vergroot de kans op een herseninfarct.

Foto: Christopher Furlong/Getty Images

Uit een onderzoek blijkt dat mensen die meer dan 55 uur per week werken 33 procent meer kans hebben op een herseninfarct.

Het is ook niet zo dat je meer taken af kan ronden als je zoveel uur werkt. Na drie weken meer dan zestig uur per week te hebben gewerkt neemt je productiviteit drastisch af.


Werken voor een slechte baas zorgt voor angst, ongezonde gewoontes of zelfs hartkwalen.

Foto: Warner Bros.

The Washington Post berichtte dat hoe langer je voor zo’n slechte baas werkt, hoe erger de problemen worden.


Tot laat doorwerken maakt je dik.

Foto: Shutterstock

Mensen die vaak vooral in de avond werken, zoals programmeurs, hebben een grotere kans op diabetes, kanker en hartkwalen.


Eindeloos staren naar je computerscherm tast je ogen aan.

Foto: Dr Papillon and Hoedic/flickr

Hanteer de 20-20-6-regel. Als je twintig minuten op je scherm hebt gekeken moet je twintig seconden naar iets kijken dat zes meter verderop is.


Te weinig zonlicht op een dag zorgt ervoor dat je moeilijk in slaap komt en je een slechter concentratievermogen hebt als je wakker bent.

Foto: Shutterstock

Kunstlicht is niet alleen slecht voor je huid, het tast ook je biologische klok aan. Een studie heeft uitgewezen dat mensen die geen zonlicht zien op het werk gemiddeld 46 minuten minder slapen per nacht dan mensen die wel zonlicht zien.


Extreme verveling vergroot de kans op hartkwalen en een herseninfarct.

Foto: Incase/Flickr

Uit een studie blijkt dat mensen die zich extreem vervelen, jonger sterven. Onderzoekers menen dat verveling misschien niet direct tot fatale ziektes lijdt, maar wel dat het slechte gewoontes uitlokt, zoals het gebruik van drugs.


Veel werkplekken en toetsenborden zijn populaire plekken voor bacteriën

Foto: Reuters/Vivek Prakash

Je kantoor is een broeinest van bacteriën, als je het niet schoon houdt.


Grote, open kantoren zijn misschien hip, ze vergroten wel de kans op ziektes.

Foto: David Wall/Flickr

Uit een Deense studie blijkt dat mensen die in een open ruimte werken 62 procent meer ziek zijn dan mensen die in afgesloten kamers werken.


Je muis de hele dag op dezelfde plek houden, leidt tot RSI.

Foto: source Lindsey Turner/flickr

Dit resulteert in chronische pijn aan je handen, omdat je handen veel te lang op dezelfde positie liggen.


Overmatig telefoongebruik kan een ontsteking in je duim veroorzaken.

Foto: Shutterstock

Mensen die veel e-mails versturen via hun telefoon krijger hier sneller last van. Kramp in je duim is het gevolg.


Oncomfortabele schoenen zorgen voor blessures en chronische hoofdpijn.

Foto: Gwen/Flickr

De mooie hakken die je draagt, geven je misschien een hoop vertrouwen, ze tasten ook je gezondheid aan.

LEES OOK: 9 dingen die je vandaag kunt doen om morgen productiever te zijn