Mah vormt de personificatie van de manier waarop internetondernemers zichzelf
graag zien. Als jonge denkers, hip, bij de tijd. Alleen daarom paste ze al
goed op The Next Web, dat zichzelf graag presenteert als het evenement waar
de toekomst van internet te zien is.

Mah was al betrokken bij drie zogenaamde startups, beginnende
bedrijven. Shockapps, Startupism.com en MojoUSA Web Creations werden niet
allemaal een groot succes, maar hebben haar wel tot een internetfenomeen
verheven.

Wereldwijd is ze een veelgevraagd spreekster en dus mag ze ook niet op The
Next Web ontbreken. "Want", zegt Boris Veldhuijzen van Zanten, "wij
willen inhoud leveren. Met interessante sprekers."

Het contrast met een andere keynotespreker Werner Vogels is groot. De
vice-president van Amazon.com begint de zestig al te naderen. "Ik ben
vermoedelijk de oudste hier", relativeert hij zichzelf.

Als een wervelwind betreedt Mah het podium. Uitdagend roept ze tegen
iedereen zijn laptop en telefoon op te bergen. Ze verwacht volledige
aandacht.

En dan valt het uiteindelijke verhaal toch gewoon tegen. “We moeten vooral
niet zo moeilijk doen over privacy op internet, want we krijgen er een hoop
voor terug”, is de boodschap. Daar moet het publiek het na krap een
kwartiertje mee doen. De hamvraag, hoe ze het als zeventienjarige tot serial
entrepeneur heeft geschopt, wordt helaas niet beantwoord.

Ze lijdt daarmee aan dezelfde problemen als veel beginnende
internetondernemingen. Aan de buitenkant lijkt het allemaal veelbelovend,
maar inhoudelijk is het vaak nog niet rijp genoeg.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl