We hebben allemaal onze gewoontes.

Veel van deze gewoontes kunnen slecht voor je zijn als je de grip verliest. Maar als je ze een beetje in toom weet te houden, kunnen deze slechte gewoontes onderdeel worden van een gezonde levensstijl.

Een voorbeeld: we hebben liever geen rommel en viezigheid, maar je bureau hoeft ook niet helemaal spic en span te zijn. Een beetje rommel kan er juist voor zorgen dat je productiever bent.

Business Insider heeft 10 ogenschijnlijk slechte gewoontes voor verzameld. ‘Slecht’ volgens je moeder, leraar, (ex)-collega of wie dan ook, maar stiekem kunnen ze best wel goed voor je zijn.


Steve Jobs stelde graag dingen uit. Foto: Justin Sullivan/Getty Images

Uitstellen

Er zijn ontelbaar veel boeken geschreven over uitstelgedrag, en hoe mensen hiermee kunnen stoppen. Volgens hoogleraar Adam Grant van de Wharton universiteit, auteur van het boek Originals, moeten we het fenomeen uitstellen niet enkel zien als een teken van ‘luiheid’. Uitstellen kan ook simpelweg ‘wachten op het juiste moment’ zijn.

Anders gezegd: uitstellen kan creativiteit een zetje geven. Je geeft jezelf namelijk de kans om met een goed idee te komen. In een interview met Business Insider noemt Grant Apple-oprichter Steve Jobs als voorbeeld. “De tijd die Steve Jobs nam om na te denken over mogelijkheden was goed besteedde tijd. Hij had ook gelijk kunnen gaan voor de meest conventionele, voor de hand liggende en alom bekende ideeën”.


Foto: Flickr / myklsc

Op je nagels bijten

Onderzoekers hebben lange tijd een groep van 1000 kinderen gevolgd vanaf 5-jarige leeftijd. De onderzoekers vroegen om de twee jaar aan de ouders of hun kinderen nagelbijten of duimzuigen, tot 11-jarige leeftijd. Een derde van deze kinderen had inderdaad een van deze ‘slechte’ gewoontes.

Op 13-jarige en vele jaren later, op 32-jarige leeftijd, deden dezelfde onderzoekers een allergietest. Je raadt het al, de kinderen die op jonge leeftijd op hun nagels hadden gebeten en/of op de duim zogen, hadden minder last van allergieën. Toch raadt een onderzoeker de ouders af kinderen aan te moedigen nagels te bijten. De reden: de huid wordt meer kwetsbaar, wat je kind vatbaarder maakt voor infecties. En veelvuldig duimzuigen kan slecht zijn voor het gebit.


Foto: Lori Foxworth/Flickr

Te laat komen

We weten allemaal dat altijd te laat komen niet goed is voor je persoonlijke en professionele relaties. Te laat komen kan gezien worden als mismanagement en – nog erger – respectloos gedrag.

De auteur van Never Be Late Again, Diana DeLonzor, ziet echter ook een voordeel. Tegen The New York Times zegt ze dat mensen die vaak te laat komen tegelijkertijd ‘optimistisch’ en ‘niet realistisch’ zijn, wat invloed heeft op hun perceptie van tijd. Ze geloven daadwerkelijk dat ze nog even wat kleding kunnen ophalen bij de stomerij, boodschappen kunnen doen én de kinderen kunnen wegbrengen in één uur tijd.”

Ofwel: laatkomers hopen en verwachten het beste – wat in het echte leven zijn voor- en nadelen heeft.


Foto: Strelka Institute for Media, Architecture and Design/Flickr

Klagen

Niemand wil zijn vrienden lastigvallen met eindeloze verhalen over een vervelende collega, de regen en de slechte service bij een bepaald restaurant.

Toch blijkt uit onderzoek dat werd gepubliceerd in The Atlantic dat mensen die meer mindfully klagen – oftewel klagen met een eindresultaat in gedachten – gelukkiger zijn dan mensen die simpelweg alles eruit gooien. Als je wil klagen, dan is er een manier om je frustraties te uiten zonder dat iedereen om je heen geïrriteerd raakt.

Volgens psycholoog Guy Winch, is er een ‘juiste’ manier om te mopperen. “Een effectieve klacht gaat over een probleem dat opgelost kan worden, en de klacht moet gehoord worden door de persoon die de oplossing biedt”.

Een effectieve klacht bestaat uit drie lagen. Ten eerste, klaag subtiel, zodat de luisteraar zich niet gaat verdedigen. Ten tweede, communiceer rustig en kalm. Tenslotte, vertel de persoon tegenover je dat welke hulp dan ook erg welkom is en gewaardeerd wordt.


Foto: Wikimedia Commons

Kauwgom kauwen

Niet doen tijdens een sollicitatiegesprek. Maar als je alleen zit kan het je helpen ontspannen, ook kan het productiviteit stimuleren.

Meerdere studies wijzen uit dat kauwgom kauwen je alerter maakt – uit een studie blijkt zelfs dat mensen die kauwgom kauwen beter presteren tijdens een intelligentietest dan mensen die niks in hun mond hebben.

Uit een ander onderzoek blijkt dat het kauwen van kauwgom je humeur verbetert en het niveau van het stresshormoon cortisol verlaagt.


Foto: Flickr/John Lambert Pearson

Een rommelig bureau

Een berg papier per ongeluk op het bureau van je collega laten belanden…dan is het misschien tijd om op te ruimen.

Laten we aannemen dat je de rommel op je eigen bureau houdt, wat zo zijn voordelen kan hebben. Uit recent onderzoek blijkt dat rommel ervoor zorgt dat mensen meer gericht zijn op hun doel, we zorgen namelijk ergens anders voor orde.

Met andere woorden, het zien van een niet opgeruimd bureau kan je productiever maken.


Foto: Eje Gustafsson/flickr

Frunniken

Rusteloos in je stoel zitten in een vergadering met je baas, is voor niemand aan te raden. Maar een beetje gymnastiek kan geen kwaad. Met je handen op je knie drummen of af en toe eens je vingers kraken, kan best gezond zijn.

Zo blijkt uit dit onderzoek onder een groep vrouwen, dat degenen die op kantoor vaker onrustig met hun handen frunnikten, een lager sterfterisico hadden dan de dames die dit minder deden. Gewriemel kan zelfs de negatieve effecten van lang zitten achter je bureau grotendeels wegnemen.


Foto: Strelka Institute for Media, Architecture and Design/Flickr

Roddelen

We willen hier niet suggereren dat het goed en verstandig is om met een vriend eens lekker van leer te trekken over het nieuwe kapsel van een gemeenschappelijke kennis.

Maar roddelen kan wel goed zijn als het bedoeld is om iemand anders te helpen. Dat klinkt paradoxaal, maar er zit empirisch onderzoek achter.

Wetenschappers lieten een groep acteurs een spel spelen, terwijl een groep proefpersonen hen waarnam. Als de observatoren doorhadden dat een speler stiekem weg leek te komen met vals spelen, ging hun hartslag omhoog.

Maar vervolgens kregen de deelnemers de kans om één van de spelers een geschreven berichtje te sturen, waarbij het onderwerp helemaal vrij was. De helft van de mensen koos ervoor om de valsspeler te verklikken. De onderzoekers noemen dit ‘pro-sociaal roddelen’. Degenen die een bericht hadden gestuurd over de valsspeler, voelden zich daarna rustiger worden.


Foto: Strelka Institute for Media

Dagdromen

De volgende keer dat je even vastzit bij het uitvoeren van een bepaalde taak, neem dan even 12 minuten pauze en laat je gedachten de vrije loop. Volgens onderzoek dat werd gepubliceerd in de The Harvard Business Review is dat een ideale manier om, bij terugkeer naar de originele taak, ineens een oplossing te hebben. Puur omdat je hoofd even iets anders heeft gedaan.

Echter, in 2010 kwam er ook een studie naar buiten waarin de mogelijk deprimerende effecten van dagdromen beschreven werden.


Foto: Strelka Institute for Media, Architecture and Design/Flickr

Stopwoordjes gebruiken

Klinkt het niet echt totaal onprofessioneel om zeg maar de hele tijd gewoon stopwoordjes te gebruiken?

Wellicht, maar te veel woorden van betekenis gebruiken kan ook lastig zijn voor een toehoorder, die met alle ‘uhs’ juist wat tijd heeft om je zinnen te verwerken en het besprokene langer te onthouden.