Soms is het niet makkelijk om ‘the next big thing’ te herkennen. Al helemaal niet als je verantwoordelijk bent voor de erfenis van een gigantisch bedrijf.

Onderzoeksbureau CB Insights heeft een overzicht gemaakt van de meest opvallende momenten waarop bazen van een bedrijf een nieuwe baanbrekende ontwikkeling belachelijk maakten. We publiceren ze hier met toestemming van CB Insights.

Een aantal van de voorspellingen is oud genoeg om te kunnen zeggen dat ze overduidelijk fout zijn – pc’s en streaming video (afspelen via een internetverbinding) werden door veel mensen niet serieus genomen.

Een paar van de bedrijven hieronder bestaan zelfs niet meer omdat ze de boot misten. In andere gevallen moet nog blijken hoe groot de misser was.

Hier zijn enkele favorieten. Je kan de volledige lijst van 33 citaten hier vinden op het CB Insights-blog.


Jim Keyes van videoketen Blockbuster over streaming video (lees: Netflix)

“Noch Redbox, noch Netflix staan ook maar op de radar als het gaat over concurrentie”, aldus Jim Keyes, de CEO van Blockbuster, een Amerikaanse keten van videotheken, in 2008 tegenover de Motley Fool. “Het is meer Wal-Mart en Apple.”

Zijn bedrijf ging failliet in 2010. Netflix is ongeveer 62 miljard dollar waard.

Lees ook op Business Insider


Microsofts Steve Ballmer over de eerste iPhone

“500 dollar? Met daarbovenop nog een abonnement? Dat is de duurste telefoon ter wereld”, aldus de voormalige CEO-baas over de eerste iPhone.

“Het spreekt zakelijke klanten niet aan omdat het geen toetsenbord heeft. Waarmee het geen handig e-mailapparaat is.”


De baas van Nintendo Noord-Amerika over mobiele games.

Deze mobiele games zijn “vanuit consumentenoogpunt een wegwerpartikel”, aldus Reggie Fils-Aime, de baas van Nintendo Noord-Amerika, in 2011.

Misschien hebben de 65 miljoen maandelijks actieve Pokémon Go-spelers zijn mening doen veranderen.


De baas van IBM over computers

“Ik denk dat er een wereldmarkt is voor misschien vijf computers”, zei Thomas Watson, de baas van IBM in 1943.

Je kunt inmiddels wel zeggen dat er een paar meer zijn verkocht.


De topman van Motorola over de iPod

“Ga weg met de Nano. Wat doet dat ding in vredesnaam? Wie luistert er naar 1.000 liedjes?”, aldus Motorola-CEO Ed Zander op een conferentie in 2006, als antwoord op een vraag over Apples iPod Nano.

Op Motorola’s concurrent ROKR pasten destijds honderd liedjes. Het bedrijf zei later dat Zander maar een grapje maakte.


Het hoofd onderzoek van Jaguar zelfrijdende auto’s

“Onze klanten zijn geen vracht”, aldus het hoofd van Jaguars onderzoeksafdeling, Wolfgang Epple, in 2015. “We willen geen robot bouwen die vracht van A naar B vervoert.”

Jaguar Land Rover heeft inmiddels 25 miljoen dollar geïnvesteerd in het bedrijf Lyft, om geld te verdienen aan zelfrijdende auto’s.


Ken Olsen over pc’s

“Er is geen reden waarom wie dan ook een computer in zijn huis zou willen hebben”, zei Ken Olsen, de oprichter van Digital Equipment Corp, in 1977.

Een jaar later introduceerde Apple de personal computer.


Steve Ballmer over Google

“Google is geen echt bedrijf. Het is een kaartenhuis“, aldus voormalig Microsoft-CEO Steve Ballmer.

Inmiddels is de beurswaarde van Alphabet/Google hoger van die van Microsoft.


De medeoprichter van 20th Century Fox over tv

“Televisie zal geen grip kunnen krijgen op de markt als de eerste zes maanden voorbij zijn. Mensen zullen snel genoeg krijgen van het staren naar een multiplex doos, elke avond”, zei Daryl Zanuck, medeoprichter van 20th Century Fox.

Hij had gelijk, soort van. Nu staren we alleen de hele dag naar kleine smartphoneschermpjes.


De baas van Western Union over de telefoon

“Wat zouden wij hebben aan een stuk elektronisch speelgoed?”, spotte William Orton, de baas van Western Union – de Amerikaanse financiële dienstverlener, destijds nog een telegrafiebedrijf – toen zijn bedrijf de kans kreeg om Alexander Graham Bells revolutionaire uitvinding te kopen in 1876.