Een nieuwe versie van de zelfrijdende Apple-auto duikt op in Silicon Valley, met de laatste lading aan sensoren die onder ‘project Titan’ in ontwikkeling zijn bij Apple.

De nieuwe sensoren zijn bedekt met hetzelfde luxe witte plastic dat we nog van de iPod kennen en moet naar verluidt leiden tot een auto die zal pendelen tussen Apple-gebouwen om medewerkers te vervoeren.

Het is wellicht niet verbazingwekkend dat een andere ondernemer uit de ‘zelfrijdende’ sector Apple’s autonome auto (een Lexus) spotte: dat was mede-oprichter MacCallister Higgins van taxi-startup Voyage.

Higgins plaatst enkele kanttekeningen bij de door Apple gebruikte sensors. Zo benoemt hij de Velodyne Lidar-sensor, waarvan er zes op de auto zitten.

Lidar is vergelijkbaar met radar, maar in plaats van radiogolven, werkt het op laserstralen. Opvallend aan de sensoren is dat ze slechts 280 graden aan data kunnen verwerken, is zijn inschatting, tegenover 360 graden normaal gesproken op andere proef auto’s.

The Verge vermoedt dat Higgins de bijnaam The Thing van stal haalt om te spotten met de forse afmetingen van het sensorpakket. Vergelijk het eens met het ex-Google-bedrijf Waymo, dat alle sensoren netjes wegwerkt in het testbusje.

Zo zag de uitrusting van de Lexus er eerder dit jaar nog uit:

Uit documenten van het Californische Department of Motor Vehicles blijkt dat Apple een drietal Lexus-SUV’s gebruikt.

Vorig jaar schaalde Apple haar programma voor zelfrijdende technologie fors terug. In plaats van een volledige auto, wil het zich sindsdien richten op de sensoren die nodig zijn om auto’s zonder bestuurder te laten rijden.