Albert Heijn heeft het plan doorgezet om via een eigen Chinese website iets te doen aan de levendige handel van Chinezen die ‘gezonde’ Nederlandse producten opkopen en in China doorverkopen.

“Hollands beste gezonde supermarkt”, zo schrijf Albert Heijn met koeienletters (karakters) in het Chinees op zijn website ah.tmall.hk. Die is stilletjes live gegaan met producten als Hero Peutermelk, Daelmans Stroopwafels en Albert Heijn Muesli Fruit & Noten.

Om het er nog maar eens in te wrijven dat de website ah.tmall.hk echt is, benadrukt Albert Heijn dat het gaat om een “officiële buitenlandse flagshipstore”. Dus geen spullen van tussenhandelaren die de boel zogenaamd in Nederland opkopen, maar waarvan je nooit weet of ze niet rommelen met de producten.

Echt Albert Heijn

Met de nadruk op ‘dit is echt’ speelt Albert Heijn in op de behoefte van de Chinese middenklasse aan betrouwbare westerse producten, in de nasleep van een aantal schandalen rond melkpoeder in China.

In Nederland is vooral de schaduwhandel in babyvoeding van Nutricia bekend. Die wordt door handelaren in supermarkten opgekocht en doorverkocht op internethandelsplaatsen in China. Maandag maakte Nutricia bekend de Europese productiecapaciteit van Nutrilon Standaard met 50 miljoen pakken per jaar te verhogen. Dit om de bevoorrading in Nederland veilig te stellen, maar ook om tegemoet te komen aan de toenemende vraag uit China.

Een woordvoerder van Albert Heijn liet dinsdag tegenover Het Financieele Dagblad weten dat Nutrilon voorlopig niet via de Chinese webwinkel van het Nederlandse supermarktconcern te koop is. AH wil er eerst zeker van zijn dat er geen tekorten zijn in Nederland.

Stevige prijzen voor Chinese klant

Wel heeft AH zo'n 100 andere producten in de aanbieding op zijn Tmall-site.  Zie hieronder voor een foto-impressie. De prijzen zijn fors hoger dan in Nederlandse supermarkten, uiteraard mede vanwege de hogere verzendkosten. Voor Chinezen die echt bovengemiddeld verdienen dus.

(Homepage Ah.tmall.hk met molens; klik voor uitvergroting)

Albert Heijn heeft het plan doorgezet om via een eigen Chinese website iets te doen aan de levendige handel van Chinezen die 'gezonde' Nederlandse producten opkopen en in China doorverkopen. "Hollands beste gezonde supermarkt", zo schrijf Albert Heijn met koeienletters (karakters) in het Chinees op zijn website ahl.tmall.hk. Die is stilletjes live gegaan met producten als Hero Baby Peutermelk, Daelmans Stroopwafels en Albert Heijn Muesli Fruit & Noten.

De Chinese Website van Albert Heijn. Chinees onderschrift: officiële buitenlandse flagshipstore (zwart) en Hollands nummer nummer één gezonde supermarkt (rood)

(klik voor uitvergroting)

Afgeprijsd van 160 voor 108 yuan: een pak Muesli fruit 7 Noten voor omgerekend slechts 14,,96 euro!

Afgeprijsd van 160 voor 108 yuan: een pak Muesli fruit & Noten voor omgerekend slechts 14,,96 euro!

(klik voor uitvergroting)

Voor omgerekend slechts 11,63 euro: Hero Peutermelk met een promotieprijs van 84 yuan!

Voor omgerekend slechts 11,63 euro: Hero Peutermelk met een promotieprijs van 84 yuan!

(klik voor uitvergroting)

Niet te versmaden: een pak Daelmans stroopwafels voor maar 49 yuan: omgerekend 6,79 euro...

Niet te versmaden: een pak Daelmans stroopwafels voor maar 49 yuan: omgerekend 6,79 euro.