Facebook gaat fact-checken, berichten markeren en nepnieuws verwijderen uit de nieuwsfeed, kondigde het bedrijf donderdag aan.

De beslissing is genomen nadat Facebook felle kritiek kreeg voor de rol die het speelde bij het verspreiden van politieke desinformatie tijdens de aanloop naar de Amerikaanse presidentsverkiezingen, zoals het verhaal dat ten onrechte stelde dat de Paus de kandidatuur van Donald Trump steunde.

Om nepnieuws te bestrijden heeft Facebook de samenwerking gezocht met een beperkt aantal mediabedrijven, waaronder Snopes and ABC News, die deel uitmaken van een internationaal ‘fact-check’-netwerk dat wordt geleid door Poynter, een journalistenschool in St. Petersburg in Florida.

Facebook begint bij wijze van test met een beperkt aantal gebruikers die makkelijker melding kunnen maken van nieuwsverhalen die nep zijn of misleidend. Als fact-checkers dan eenmaal hebben bevestigd dat een verhaal nep is, dan wordt het als zodanig gemarkeerd en zakt het in de nieuwsfeed.

Een woordvoerder van het bedrijf zegt tegen Business Insider dat Facebook ook andere signalen gaat gebruiken, zoals algoritmen die kunnen vaststellen of een verhaal dat nep lijkt ‘viral’ gaat en het vervolgens markeren en niet op de tijdlijn plaatsen van gebruikers.

"We hebben ons geconcentreerd op het ergste van het ergste, op de duidelijke hoaxes die spammers voor eigen gewin verspreiden en daar zowel onze eigen gemeenschap als derde partijen bij betrokken", zegt de baas van de Facebook News Feed Adam Mosseri in een blogpost van het bedrijf op donderdag.

Disputed Story

Foto: Facebooks' nieuwe markering voor nepnieuws. Bron: Facebook

Een team van Facebook-onderzoekers zal ook de domeinnamen van websites bekijken en sites die er verdacht uitzien (zoals "washingtonpost.co") naar onafhankelijke fact-checkers. Van de 42 nieuwsorganisaties die zich hebben gecommitteerd aan de etische code voor fact-checking van Poynter gaat Facebook in eerste instantie met vier de samenwerking aan: Snopes, Factcheck.org, ABC News en PolitiFact.

"We zijn in zoverre betrokken dat Facebook vertrouwt op de lijst van organisaties die onze etische code onderschrijven en daar een aantal uit heeft gekozen", zegt een woordvoerder van Poynter tegen Business Insider. "Facebook is de enige organisatie die fact-checkers formeel erkent op zijn platform."

Facebook heeft de eerste vier fact-checking partners toegang gegeven tot een toepassing waarmee ze verhalen in de nieuwsfeed als nep kunnen markeren, zegt een woordvoerder van Facebook. De woordvoerder zegt dat Facebook de organisaties niet betaalt voor het fact-checken.

Ook adverteerders aangepakt

Sharing Disputed Story

Foto: Facebook zal deze waarschuwing laten zien voordat iemand een verhaal wil delen dat als nep is aangemerkt. Bron: Facebook

De websites waarvan Facebook heeft vastgesteld dat het om nep-nieuwsorganisaties gaat of valse domeinnamen kunnen ook geen advertenties meer aanbieden op het sociale netwerk. Eiegnaren van nep-nieuwssites kunnen duizenden dollars per maand verdienen met internetadvertenties.

Facebook heeft meerdere malen gezegd dat het geen mediabedrijf is, maar een open technologieplatform dat vertrouwt op nieuwsorganisaties en zijn gebruikers voor het delen van de juiste informatie.

"We zien onszelf niet als redacteuren", zei de baas van Facebook Media Partnerships Patrick Walker onlangs tijdens een journalistenconferentie in Dublin. "Wij denken dat het essentiëel is voor Facebook om weg te blijven van de beslissingen over waar de wereld over zou moeten lezen. Dat is het werk van redacteuren."

Politici als president Obama en Hillary Clinton hebben onlangs hun zorgen geuit over de wijdverspreide desinformatie op sociale media, waarbij Obama dat een "stofwolk van nonsens" noemde en Clinton "een epidemie."

Facebook-topman Mark Zuckerberg zei ondertussen dat het "behoorlijk gek" is om te beweren dat het nepnieuws op Facebook de ene of de andere kandidaat heeft geholpen bij de verkiezingen.

Maar nadat hij serieuze kritiek kreeg op zijn weigering om verhalen te fact-checken op zijn netwerk, noemt Zuckerberg Facebook nu "een nieuw soort platform" met een verantwoordelijkheid "om een ruimte te bouwen waar mensen zich kunnen informeren."

"Facebook iseen nieuw soort platform dat afwijkt van alles hiervoor. Ik zie Facebook als een technologie-bedrijf, maar erken dat we een grotere verantwoordelijkheid hebben dan alleen maar de technologie te bouwen waar informatie doorheen stroomt", schrijft de Facebook-oprichter in een bericht donderdag.

"Terwijl we niet zelf de nieuwsverhalen schrijven die je leest en deelt, erkennen we ook dat we meer zijn dan alleen maar een distributeur van nieuws. We zijn een nieuw soort platform voor publieke expressie -- en dat betekent dat we een nieuw soort verantwoordelijkheid hebben om mensen in staat te stellen betekenisvolle gesprekken te voeren en een ruimte te bouwen waar mensen zich kunnen informeren."

Je kan de hele post van Zuckerberg hieronder lezen (engels):