In 2014 begon ie – alleen in een klein kantoor, turend naar een scherm met een mobiele telefoon in de hand geklemd. Aan hem de opdracht een nieuwe markt te veroveren als one man army.

Zijn strijdtoneel bestond (en bestaat) uit tienduizenden mkb-bedrijven in Vlaanderen in bezit van overtollige goederen die meer waard zijn dan de eigenaar denkt. Dus David Westhof startte de auto, reed van bedrijventerrein naar bedrijventerrein en praatte zichzelf voorbij de receptie.

Stofzuigerverkoper

“Ik was als een stofzuigerverkoper, met alle respect voor stofzuigerverkopers”, zegt de country manager België van het Nederlandse BVA Auctions. “Ik legde uit dat we een oplossing hebben voor een probleem waarvan ondernemingen niet eens wisten dat ze het hadden.”

Dat probleem bestaat uit een hoekje afgeschreven materiaal, dat je sneller, gemakkelijker en voor meer geld kan verkopen dan verondersteld. Want dat is de boodschap waarmee David inmiddels vaste voet aan de grond heeft gekregen bij de zuiderburen. In heel 2014 deed de Belg nog maar drie of vier veilingen, nu doet BVA Auctions België ongeveer 1 veiling per dag.

Voordeel was wel dat David niet helemaal from scratch begon. Het Hollandse moederbedrijf was al flink gegroeid, en zo was er voor de Belgische bedrijven meteen een markt. “Dat was voor velen ook aantrekkelijk: spullen gaan naar Nederland, niet naar de thuismarkt.”

Concurrentie

De concurrentie zat van oudsher in de faillissementswereld waar curatoren van de inboedel af moeten. “Er zijn minder en minder faillissementen door het goede economische klimaat. Wij richten ons daarom op vrijwillige inbreng, onze focus ligt op overtollige voorraad.”

Vroeger ging alle overstock naar opkopers. Maar die concurrentieslag zegt de BVA-man te winnen. “Wij bieden een betere prijs, want die opkopers komen ook naar BVA Auctions, dat 5,2 miljoen bezoekers heeft. Je product gaat direct naar de eindgebruiker, die potentieel meer biedt dan de opkoper.”

De transparantie van veilen

Daar komt bij dat opkopers ook een risico met zich meebrengen voor de verkopende onderneming. “Als medewerkers voorraad verkopen, heb je niet altijd zicht op de markt en is het de vraag of het bedrag dat de opkoper betaalt ook het bedrag is dat de medewerker opgeeft. Bij veilen heb je dat probleem niet: dat is volledig transparant.”

Ook al is BVA Auctions een platform met veel volume, toch is de veiling geen eenheidsworst, stelt David. “De klant overlegt met ons en geeft zijn wensen aan. Je bepaalt zelf de snelheid van de veiling. Twee weken is heel kort, meestal neem je drie tot vier weken. Wil je de eigen locatie gebruiken voor ophalen en bekijken, of vanuit BVA Auctions? Ook kun je kiezen in welke landen je wil veilen. En tot slot kun je bepalen wat de minimumprijs is en bij welk drempelbedrag je wilt verkopen.”

Voor de koper is het systeem ook laagdrempeliger. “Vroeger was een veiling anders, veel gedoe om een bod uit te brengen.”

T-Rex

Af en toe ziet David heel bijzondere producten langskomen op de veiling. Zo was er een klant die promomateriaal maakt voor filmproducties. “Die had een Tyrannosaurus Rex gemaakt voor Jurassic Park, een levensechte dino waar je in kon klimmen. Dat brengt toch nog een heel leuk bedrag op van een paar duizend euro.”