Je moet van goeden huize komen als je je volgende sollicitatiegesprek wil rocken. Dat geldt dubbel wanneer je wil werken bij techreuzen zoals Google en Facebook.

Het kan helpen om de meest populaire sollicitatievragen door te nemen. Of precies te weten wat de leidinggevende zoekt in een kandidaat.

Hier zijn een paar tips die leidinggevenden bij topbedrijven met Business Insider deelden.


“Haak in op de belangrijkste waarden van het bedrijf” — Facebook hoofd werving Miranda Kalinowski

Foto: Sarah Jacobs

Wil je een baan bij Facebook? Zorg er dan voor dat je je eigen passies en kwaliteiten koppelt aan de belangrijkste waarden van het bedrijf.

"Mijn advies is: weet waar je echt voor wilt gaan bij het verbinden van mensen in de wereld. Want dat is het ijkpunt in alles wat we hier doen", vertelde Facebook hoofd werving Miranda Kalinowski aan Business Insider. "Als je het eenmaal weet, zorg dan ook dat je het kunt demonstreren. Denk na over je eigen Facebook-verhaal."


Wees specifiek over wat je graag wilt doen — Google-manager Hiroshi Lockheimer

Foto:  Justin Sullivan/Getty Images

Google is een groot bedrijf met talloze producten, diensten en dochterondernemingen.

Je moet dus specifiek zijn over waar je precies wil werken om een baan bij de techgigant te krijgen.

"Het is belangrijk om te weten waar je enthousiast van wordt", vertelde Google's Hiroshi Lockheimer. "Niet 'Oh, ik wil bij Google werken' - al heb ik mensen dat wel horen zeggen."

 


Benadruk je impact — PayPal-manager Derek Hann

Foto: Spencer Platt/Getty Images

Sollicitatiegesprekken zijn eigenlijk gewoon gesprekken over de waarde die een kandidaat aan bedrijf kan toevoegen en vice versa.

Daarom wil PayPal's Derek Hann meer weten over welke invloed een kandidaat had in zijn vorige functies. Kun jij je prestaties uit het verleden pakkend voor het voetlicht brengen, dan ben je goed bezig.

 


Laat zien dat je nieuwsgierig bent — HR-manager Watson Obed Louissant van IBM

Foto: Hollis Johnson

Wil je indruk maken op een leidinggevende bij IBM? Laat dan zien hoe je al je hele leven je best doen om dingen te leren.

"Ik denk dat één van de gemeenschappelijke dingen bij IBM is, dat een hoop mensen altijd nieuwsgierig zijn", vertelde Obed Louissant van IBM Watson aan Business Insider. "Het is een grote organisatie en we starten telkens nieuwe bedrijven. Onze werknemers moeten dus nieuwsgierig en vasthoudend zijn."


Laat je horen — HR-manager Liz Lieberman van RBC Capital Markets

Foto: Thomson Reuters

"Mensen die open staan voor leren en niet bang zijn om een mening te hebben en anderen uit te dagen, hebben al snel mijn aandacht", zei Liz Lieberman tegen Business Insider.

Laat dus van je horen en wees niet bang om je mening te delen.


Stop met de hele tijd 'ik' zeggen — directeur Liza Landsman van Jet.com

Foto: Sarah Jacobs/Business Insider

Natuurlijk wordt er van je verwacht dat je een en ander over jezelf vertelt in een sollicitatiegesprek. Overdrijf alleen niet.

"Mensen die alleen het woord 'ik' gebruiken in sollicitatiegesprekken vallen sowieso bij ons af", zegt Liza Landsman van Business Insider. "Er zijn maar een paar bedrijven in de techwereld waar je niet op een hoog niveau moet samenwerken."


Weet wat je wilt doen als je bij het bedrijf weg gaat —  hoofd werving Brendan Browne van LinkedIn

Foto: Sarah Jacobs

Het is goed om een algemeen beeld van je carrière in je hoofd te hebben, voor als iemand vraagt naar je plannen in de toekomst.

Brendan Browne vertelde eerder aan Business Insider dat hij altijd wil weten wat kandidaten willen doen nadat ze het bedrijf verlaten. Het is een tactiek om erachter te komen of de doelen van de kandidaat passen bij die van LinkedIn.


Stel vragen waarvan je het antwoord niet ergens anders kan vinden — ex-directeur  Edith Cooper van Goldman Sachs

Foto: Reuters/ Lucas Jackson

Kom nooit met lege handen naar een sollicitatiegesprek. Bedenk vooraf al een paar intelligente vragen voor de leidinggevende.

"Door gedurende het gesprek vragen te stellen en het gesprek op gang te houden, heb je eerder een klik met de leidinggevende en maak je een betere indruk", schrijft Edith Cooper in een LinkedIn post.

"De beste vragen die een kandidaat kan stellen, zijn de vragen waarvan hij het antwoord niet ergens anders kan vinden", vertelt Cooper aan Business Insider.

Denk bijvoorbeeld aan "Hoe is deze positie ontstaan?" en "Hoe zou je de cultuur van het bedrijf omschrijven?"


Stuur een bedankje na het gesprek — Rod Adams van PwC

Foto: Glassdoor

Voor veel leidinggevenden is een bedankmailtje achteraf niet aardig, maar simpelweg een standaard onderdeel van de sollicitatie.

Volgens Rod Adams van adviesbureau PwC in de VS kan een dergelijk bedankberichtje de kans van een kandidaat vergroten.

"Wanneer het bericht persoonlijk is, valt dat op", vertelt hij. "Als je bijvoorbeeld terugkomt op iets dat is besproken in het sollicitatiegesprek."

Besteed dus aandacht aan je bedankmailtje en kom terug op iets wat jullie hebben besproken.

LEES OOK: Wat Tim Cook leerde van de grootste flop van Apple-legende Steve Jobs