Consumenten weten wat voor invloed advertenties kunnen hebben op hun gedrag. Daarom zijn ze vaak sceptisch wanneer ze een reclame zien of wanneer ze het idee hebben dat iets tracht hun gedrag te beïnvloeden. Om dit te omzeilen kun je als marketeer gebruik maken van contentmarketing. Fun fact: Native advertorials, een vorm van contentmarketing, ontvangt 53 procent meer views dan traditionele advertorials.
Mocht je niet op de hoogte zijn, of een kleine reminder kunnen gebruiken: contentmarketing is een strategische marketingaanpak gericht op het creëren en distribueren van waardevolle, relevante en consistente content om een duidelijk gedefinieerd publiek aan te trekken en te behouden – en, uiteindelijk, om winstgevende klantenactie’s te stimuleren. Bij BI Studios, het contentmarketingbureau achter Business Insider Nederland, kijken we altijd naar de marketingdoelstellingen van de klant en spreken we vooraf een aantal KPI’s af – bijvoorbeeld op het gebied van awareness, consideration, thoughtleadership of leads.
Het voordeel
De custom content die ons contentmarketingbureau BI Studios maakt voor partners sluit naadloos aan bij de journalistieke inhoud van Business Insider Nederland – of de 17 andere landen waar we actief zijn. Het wantrouwen van de consument neemt hierdoor af: de kans wordt groter dat consumenten in aanraking komen met de headline, de daadwerkelijke inhoud en de brand message.
De basis van contentmarketing is wat ons betreft heel simpel. Je moet een bepaalde sweet spot vinden. Je wilt onderwerpen aansnijden waar de lezer écht en oprecht in is geïnteresseerd, én waar jouw marketingdoelen als adverteerder goed in terugkomen. Bedien je één van deze zaken niet of minder, dan zal de contentcampagne nooit een succes worden. Bij iedere campagne, artikel of video kijken we weer opnieuw hoe we de adverteerder kunnen laden als autoriteit op een bepaald gebied zodat de content geloofwaardig en oprecht blijft met de meeste impact.
Een tweede belangrijke reden om voor contentmarketing te kiezen is Google. Onze content blijft vindbaar via Google dankzij Business Insiders goede indexering. Samenwerkingen – zoals die met ING Zakelijk en Vodafone – trekken ook na de campagneperiode nog duizenden views. Ter vergelijking: die banner van zes maanden geleden kun je niet meer zo makkelijk terugvinden.
Hoe meet je succes?
Het succes van organisaties en marketingcampagnes wordt vaak gemeten door middel van key performance indicators (KPI's). Er zijn verschillende KPI's waar je rekening mee kunt houden:
Click-through-rate (CTR)
Het mooie van digital marketing is dat de consument direct over kan gaan op actie: met één klik ga je van de website van Business Insider Nederland naar de website van jouw organisatie. CTR is de hoeveelheid clicks gedeeld door het aantal article reads die naar de website van de adverteerder gaan. Hoe waardevol dit is, verschilt per sector. Voor B2B-advertenties is een CTR veel meer waard: de kans is namelijk groter dat een CTR zich uiteindelijk vertaalt in een lead.
Conversie
Het volgende wat een ‘normale’ bezoeker onderscheidt van een potentiële klant is de conversie. Dit is stap één van het uiteindelijke doel van je website: de bezoeker vult een contactformulier in, laat gegevens achter of vraagt een offerte aan. Er kan contact worden opgenomen, waardoor er in de toekomst toenadering gezocht kan worden om hem iets te verkopen. In andere woorden: de bezoeker is veranderd in een lead.
Conversieratio
Hieraan verbonden is het conversieratio. Dit is het aantal conversie-bezoekers gedeeld door het totaal aantal bezoekers. Hoe hoger dit is, hoe meer potentiële leads er zijn onder je websitebezoekers.
Voor de KPI's is het handig om een nulmeting en een after-effect-meting te doen: zo kun je goed vergelijken of de campagne ervoor heeft gezorgd dat jouw conversie en het conversieratio zijn gestegen. Daarnaast is het handig om van te voren vast te stellen wat het doel is: hoeveel moet het conversieratio stijgen? Welke KPI ook belangrijk is voor uw business: het is belangrijk om van tevoren te bepalen welke dit zijn.
Afhankelijk van hoe je business is ingericht, kunnen we er samen voor zorgen dat de juiste conclusies worden getrokken na een contentmarketingcampagne en dat de return of investment (ROI) zo hoog mogelijk is.
Return of Investment (ROI) & Marketing Automation
ROI betekent voor de ene adverteerder iets heel anders dan voor de andere. De bovengenoemde KPI's zijn een goede indicator voor je ROI, maar het hangt uiteindelijk af van het bedrijf zelf of er deals worden gesloten of niet. Het is dan altijd maar de vraag waar de verantwoordelijkheid van de een eindigt en die van de ander begint. Vroeger was het zo dat veel marketing- en sales-afdelingen leads (letterlijk) lieten liggen. Tegenwoordig zorgen marketing automation tools ervoor dat veel repetitieve aspecten zijn geautomatiseerd. Ook dit zorgt weer voor een hogere ROI.
Hoe meet BI Studios het succes van een contentmarketingcampagne?
Bij BI Studios kijken we - afhankelijk van de marketingdoelstelling - naar engagement en activation KPI's. Onder engagement KPI's vallen article reads en quality visits. Activation KPI's zijn het aantal downloads van bijvoorbeeld e-books of whitepapers, leadgen- en traffic-doelstellingen. Wanneer vooraf bepaalde benchmarks overschreden worden, is het volgens onze maatstaven een succesvolle campagne. Deze delen we vooraf met jouw als klant.
Door middel van een contentmarketingcampagne stijgt het aantal views en het engagement, wat er uiteindelijk weer voor zorgt dat de conversieratio stijgt. Contentmarketing geproduceerd door BI Studios, heeft vaak een stuk hogere KPI's. Door gebruik te maken van de in-house kennis en expertise, weten we goed wat wel en niet aanslaat bij onze lezers. BI Studios heeft ook niet voor niets de slogan “Business Audience Experts”.
Combineer die kennis met een marketing automation op je website en je ROI stijgt geheid. Kortom, het succes van contentmarketing is meetbaar: zolang je van tevoren de juiste middelen beschikbaar stelt.
BI Studios is het contentmarketingbureau achter Business Insider Nederland (maandelijks 1,5 miljoen unieke bezoekers) en Finanzen.nl (300.000 unieke bezoekers per maand) gespecialiseerd in contentstrategie, -creatie en distributie. De creatieve studio helpt merken en partners uit binnen- en buitenland met het bereiken van hun marketingdoelstellingen.
Meer weten over de mogelijkheden rond high impact contentmarketing? Neem contact op met Stefan Smit, commercial director op + 31 6 20611434 of [email protected].