De videowebsite YouTube is na Google een van de meest gebruikte zoekmachines. Daan Loohuis van Adwise Internetmarketing legt in vier stappen uit hoe je als ondernemer hiervan kan profiteren.

Bepaal je doelgroep: B2C of B2B

“Voor je een filmpje gaat maken, moet je goed nadenken over wie je wilt bereiken. Richt je je op de professionele markt, business to business, dan moet je je afvragen in welke context het filmpje wordt geplaatst. Je kunt bijvoorbeeld een YouTube-filmpje embedden in je website of blog. Op die manier functioneert het filmpje vaak als ondersteuning van de tekst die er naast staat.”

“Ook kun je met een filmpje een dienst of product uitlichten en laten zien wat er zo bijzonder aan is. Een filmpje voor de zakelijke markt mag wel wat langer zijn. Het kan bijvoorbeeld bestaan uit een ‘webinar’, een instructie, cursus of college waar mensen online naar kijken.”

“Richt je je op consumenten, dan worden er hogere eisen gesteld aan het filmpje. Het moet dan zo kort mogelijk zijn, twee minuten is al best lang voor internet. En het moet echt met een knal beginnen. Want de eerste 5 seconden van zo’n filmpje zijn cruciaal. Kun je mensen dan niet nieuwsgierig maken, dan haken ze af.”

“Bij consumenten wil je bovendien graag dat je filmpje wordt gedeeld op Facebook of Twitter. En daar hebben mensen altijd maar weinig tijd. Je moet je voorstellen dat ze je filmpje kijken als ze werken, in bus of trein zitten of toevallig even niets te doen hebben.”

Besteed zorg en aandacht aan de productie

"Een webinar gericht op de zakelijke markt kun je in principe zelf maken. Belangrijke voorwaarde is dan wel dat je aandacht besteed aan de productie. Het licht, het geluid, de presentatie, alles moet kloppen! Regel je die dingen niet goed, dan haken mensen heel snel af. Het lijkt eenvoudig, maar je ziet te vaak webinars waarbij het geluid steeds wegvalt of mensen alleen als silhouet zichtbaar zijn omdat het licht niet goed is. Of dat de presentatie onbegrijpelijk is omdat de grafieken in de PowerPoint online niet goed zichtbaar zijn."

"Voor een YouTube-filmpje gericht op consumenten zou ik een professioneel bureau inhuren. Je moet dan niet alleen een heel goed en scherp verhaal bedenken dat mensen prikkelt en nieuwsgierig maakt. Je moet dan ook echt specialistisch filmwerk gaan uitvoeren; bijvoorbeeld scripts schrijven, filmen, monteren en het maken van animaties. Wees kritisch op wie je hiervoor inhuurt. Want veel productiebureaus zijn goed in bedrijfsfilms, maar dat betekent nog niet dat zij ook een goed en pakkend filmpje voor YouTube kunnen maken. Dat is gewoon een heel ander vak."

Vul op je YouTube-kanaal alles in

"Het filmpje dat je maakt, zet je via je eigen YouTube-kanaal op internet. Je filmpje wordt hierop geplaatst met een titel, beschrijving en ‘tags’, labels die zoekmachines gebruiken. Besteed hier veel aandacht aan. Want op basis van deze gegevens zoeken mensen via Google en YouTube naar filmpjes die zij interessant vinden."

"Je kunt het succes van je filmpje sterk beïnvloeden door een goede titel te kiezen. En je moet goed nadenken over de tekst die je bij je filmpje zet. Een tekst er in plakken uit een folder of van de website, dat zal niet goed werken. De teksten hebben niet alleen een heel ander doel. Je kunt door bepaalde woorden te kiezen je filmpje ook naar boven laten komen als er bijvoorbeeld een zoekopdracht wordt ingetoetst over een lokaal evenement, de laatste iPhone, Marco van Basten of James Bond. Hetzelfde geldt voor de tags. Kies je je worden slim, dan bereik je doelgerichter en met meer effect je nieuwe klanten."

"Lukt het niet om je filmpje met een goede tekst en titel onder de aandacht te brengen, dan kun je ook adverteren. Op YouTube gaat dat eigenlijk net als bij Google AdWords. Typen mensen een bepaalde zoekterm in, dan komt jouw advertentie boven of naast de zoekresultaten te staan. Vervolgens betaal je per view die langer duurt dan 5 seconden tussen de 5 en 15 eurocent. En promotie van je filmpje kan natuurlijk ook altijd via je eigen website, Facebook, Twitter en als je je richt op zakelijke klanten LinkedIn."

Monitor het resultaat om te verbeteren

"Op je eigen YouTube-kanaal kun je precies zien hoe vaak je filmpjes worden bekeken. Het is belangrijk om dat goed te monitoren. Want dan kun je bijvoorbeeld zien welke filmpjes populair zijn en welke niet. En hoelang mensen kijken en via welke site ze bij je filmpje zijn beland."

"Een goede analyse van al die gegevens is heel belangrijk. Heb je bijvoorbeeld heel veel ‘views’ op een filmpje dan lijkt dat geweldig. Maar als blijkt dat iedereen binnen 5 seconden afhaakt, dan is er toch iets niet goed gegaan. De vraag is dan natuurlijk hoe dat komt en wat je kunt doen om mensen langer vast te houden."

"Richt je je op zakelijke klanten, dan is het heel moeilijk om wat met de gegevens van YouTube te doen. Je weet immers niet wie je filmpje heeft bekeken. Je kunt wel honderdduizend views hebben. Maar als daar niemand van jouw specifieke doelgroep tussen zit dan heb je met je filmpje relatief weinig bereikt. Bij een B2B-campagne is het effect van de inzet van YouTube om die reden moeilijk te meten."

Lees ook

Zo stel je de meest effectieve Google-advertentie op

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl