Ziggo heeft zijn omzet- en winstverwachting voor dit jaar naar beneden bijgesteld. Dat maakte het kabel-, internet en – telefoniebedrijf donderdag bekend. Het kost Ziggo meer moeite dan verwacht om klanten vast te houden en dat drukt de financiële resultaten.

Ziggo gaat nu voor heel 2013 van een bedrijfsresultaat (ebitda) in lijn met dat van vorig jaar, bij een toename van de omzet rond de 1 procent. Eerder verwachtte het nog een stijging van het resultaat met 2,5 tot 3,5 procent De omzetgroei zou volgens die prognose uitkomen aan de onderkant van diezelfde bandbreedte.

De mate waarin klanten overstappen naar de concurrentie is niet hoger dan in voorgaande kwartalen maar ligt nog altijd op een te hoog niveau, zei topman Bernard Dijkhuizen in een toelichting. Dat geldt met name aan de onderkant van de consumentenmarkt. Vooral Telfort, de budgetdochter van KPN, zit met prijsverlagingen in het vaarwater van Ziggo.

Investeringen

Behoud van klanten vergt meer investeringen dan Ziggo aan het begin van dit jaar had voorzien. Het bedrijf rekent voor heel 2013 op een bedrag tussen de 330 en 340 miljoen euro. Dat was eerder nog 320 tot 330 miljoen euro.

Ziggo liet verder weten dat de sterke nadruk op de verkoop van alles-in-eenpakketten (telefonie, internet en televisie) zijn vruchten afwerpt. Daar staat wel tegenover dat er minder aandacht was voor campagnes om duurdere televisieproducten te slijten. De groei op dat terrein was dan ook beperkt.

De omzet in het tweede kwartaal steeg met 1,4 procent tot 391,9 miljoen euro. De nettowinst nam toe tot 88,9 miljoen euro, tegen 64,4 miljoen euro in het tweede kwartaal van 2012. Het aangepaste bedrijfsresultaat (ebitda) steeg 0,8 procent tot 221 miljoen euro. Ziggo stelt een interimdividend voor van 0,95 euro per aandeel.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl