Zalando, de Duitse online modereus, heeft de omzet in het derde kwartaal met 42 procent ziet stijgen tot maximaal 717 miljoen euro. Maar die groei ging wel ten koste van de winst. Ook moest het bedrijven enkele miljoenen afschrijven vanwege niet betaalde rekeningen.

Het verlies liep in het derde kwartaal op van 18 tot 32 miljoen euro. Volgens Zalando zelf was dat toe te schrijven aan forse investeringen die het bedrijf deed.

Echter speelde ook een rol dat het bedrijf ‘enkele miljoenen’ moest afschrijven vanwege fraude van klanten in het eerste halfjaar. De opbrengst van de incasso-trajecten was te hoog ingeschat, schrijft het Duitse weekblad Der Spiegel op zijn site.

Ondanks die tegenvaller verwacht Zalando wel dat het in 2015 een nog hogere omzet gaat boeken dan eerder gedacht. Over het hele jaar verwacht de webwinkel dat ze omzet met 33 tot 35 procent opkrikt.

De Zalando-shops – ook in Nederland is het merk prominent aanwezig – trekken maandelijks 135 miljoen bezoeken. Zalando ging vorig jaar naar de beurs in Frankfurt.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl