• Banenplatform en arbeidsbemiddelaar voor jongeren YoungCapital Group wordt The Works.
  • Het bedrijf achter onder meer YoungCapital en Jobbird wil internationaal uitbreiden met bestaande en nieuwe merken.
  • Nu de arbeidsmarkt aantrekt en sectoren weer opengaan, verwacht het bedrijf een recordomzet.

De Nederlandse arbeidsbemiddelaar voor jongeren YoungCapital Group gaat verder als The Works en zet in op internationale uitbreiding. Het bedrijf gaat bestaande merken verder uitrollen, nieuwe merken opzetten en mogelijk overnames doen.

Dat meldt The Works dinsdag bij de bekendmaking van financiële resultaten. Het moederbedrijf achter recruitmentbureaus en banenplatforms YoungCapital, YoungCapital NEXT, Jobbird.com en StudentJob werd in 2000 opgericht als StudentenWerk.

Oprichters Hugo de Koning, Bram Bosveld en Rogier Thewessen zijn nog steeds enig aandeelhouder. Momenteel telt The Works 1.300 werknemers die jaarlijks zo’n 50.000 mensen aan het werk helpen bij 2.000 verschillende bedrijven. Het bedrijf is actief in Duitsland, België, Frankrijk, Spanje, Oostenrijk, het Verenigd Koninkrijk, Ierland, Zweden en Zwitserland.

“De komende jaren gaan we onze bestaande merken internationaal verder uitrollen en tegelijkertijd gaan we verbreden. Zo gaan we met Jobbird.com de concurrentie aan met Indeed, en willen we met dit merk naar meer landen uitbreiden”, zegt Ineke Kooistra, CEO van The Works, in het persbericht. “We hebben de ambitie om in 2025 in de top 5 van Europa te staan.”

Aantrekkende arbeidsmarkt helpt The Works

Het bedrijf gaat inzetten op een multi-brandstrategie om verschillende doelgroepen te bemiddelen. “Dat gaan we doen door nieuwe merken op te zetten om specifieke markten te bedienen of door overnames te doen”, laat Kooistra weten.

The Works zegt dat de verschillende merken gebruikmaken van dezelfde basis: een netwerk van op dit moment 20 internationale websites, een database van 7,5 miljoen ingeschreven kandidaten en een digitaal platform waaraan apps en websites kunnen worden gekoppeld.

Het bedrijf wordt bij de ambities geholpen door een aantrekkende arbeidsmarkt na een dip in de coronacrisis. Nu sectoren weer opengaan stijgt de omzet naar recordhoogte. Volgens Kooistra is de omzet in de eerste vier maanden van dit jaar met 33 procent gestegen.

“We verwachten dat deze groei zich in de rest van het jaar doorzet, waardoor we voor het eerst de omzetgrens van 600 miljoen euro zullen doorbreken”, aldus de CEO.

In tien jaar tijd steeg de omzet van The Works van 68 miljoen euro naar een half miljard euro, vooral door bemiddeling van jongeren en young professionals in Nederland en Duitsland.

In 2020 kwam de omzet uit op 507 miljoen euro tegen 515 miljoen euro een jaar eerder. Volgens Kooistra presteert The Works daarmee beter dan de markt.

Lees meer over de uitzendbranche: