Het duurzame Nederlandse bedrijf Yoni is tot winnaar van de MKB Innovatie Top 100 uitgeroepen. Yoni is Sanskriet voor ‘bron van het leven’ en ‘vagina’ en verkoopt biologische tampons, inlegkruisjes en maandverband van katoen.

De 34-jarige Wendelien Hebly en de 35-jarige Mariah Mansvelt Beck begonnen in januari vorig jaar met de verkoop van de duurzame vrouwenproducten via een eigen webshop, maar zien hun merk vanaf volgende week ook in de schappen van Albert Heijn terug.

Mansvelt Beck kwam op het idee van het duurzame tampon-merk toen vijf jaar geleden baarmoederhalskanker bij haar werd geconstateerd, vertelde ze eerder dit jaar in het FD:

“Tijdens mijn ziekte adviseerde een specialist me om biologisch katoenen maandverband of tampons te gebruiken. Die tip heb ik opgevolgd. Veel reguliere producten bevatten synthetische stoffen, die voor irritaties kunnen zorgen. Als je een voorstadium van baarmoederhalskanker hebt, is dat gebied vaak overgevoelig.”

Volgens de jury van de MKB Innovatie Top 100 doorbreekt Yoni.care taboes met hun milieuvriendelijke maandverband. Hun producten voorkomen irritaties en infecties en zijn goed voor het milieu.

Vrouwen realiseren zich lang niet altijd dat er een duurzaam alternatief is voor de reguliere tampons, zei Mansvelt Beck vorig jaar in een interview met DuurzaamBedrijfsleven.nl:

“We willen heel graag de kennis overbrengen, zodat vrouwen zelf een keuze kunnen maken.”

En wat haar betreft blijft het niet bij Nederland alleen:

“We hebben altijd internationale ambities gehad. We willen eerst in Nederland opschalen en de benodigde kennis opdoen. Met die basis kunnen we dan naar het buitenland.”

Ten tijde van haar ziekte waren de katoenen producten alleen nog verkrijgbaar in ecowinkels, maar sinds oktober vorig jaar zijn de tampons, inlegkruisjes en maandverband van Yoni bij Etos te koop en vanaf volgende week dus ook bij Albert Heijn.

Dat is ook één van de redenen ze te belonen met de MKB-innovatieprijs, zegt juryvoorzitter Ruud Koornstra:

"Knap is dat ze in een korte tijd al op veel plekken in de schappen liggen, onder andere bij een grote drogisterijketen. Het zijn twee bevlogen ondernemers die een missie hebben om echt iets te veranderen."