De online consumentenomzet van supermarktconcern Ahold is in het eerste kwartaal van dit jaar met ruim 27 procent toegenomen. In Nederland stegen de verkopen van bol.com en ah.nl zelfs met meer dan 30 procent.

Dat zei topman Dick Boer bij de presentatie van de kwartaalresultaten. In de Verenigde Staten zag internetdochter Peapod, die vorig jaar nog met tegenslagen kampte, de verkopen weer flink aantrekken.

De onlineactiviteiten verkeren nog altijd in een investeringsfase. Dat betekent dat de groeiende verkopen bij bol.com nog geen winst in het laatje brengen. Ahold denkt echter dat er online nog meer omzetgroei te behalen valt en geeft dat momenteel prioriteit.

Cijfers eerste kwartaal

In januari, februari en maart zag Ahold de winst en omzet groeien. Het supermarktconcern dankt dat naar eigen zeggen aan “solide prestaties” in zijn winkels en een aanhoudend sterke toename van de onlineverkopen.

Ahold realiseerde een winst van 241 miljoen euro. Dat is 13,1 procent meer dan een jaar eerder. De opbrengsten kwamen uit op bijna 11,8 miljard euro, 4,3 procent meer dan in de eerste drie maanden van vorig jaar. Het onderliggend bedrijfsresultaat groeide met circa 15 procent tot 449 miljoen euro.

Acties Albert Heijn

Albert Heijn kreeg afgelopen kwartaal daarnaast meer klanten over de vloer. De grootgrutter schrijft het eigen succes deels toe aan een spaaractie voor bestek en een tweede moestuintjesactie. Beide campagnes zorgden ervoor dat de verkopen omhooggingen, aldus het supermarktmarktconcern.

Vorig jaar scoorde Albert Heijn al met een zegeltjesactie voor glazen. De bestekpromotie, die in februari afliep, was minstens zo succesvol. Daarnaast gingen begin maart de gratis groentezaadjes in de herhaling waarmee de grootgrutter vorig jaar al veel klanten trok.

Lees ook op Business Insider

Fusie met Delhaize

De totale omzet van Ahold kwam afgelopen kwartaal uit op 11,8 miljard euro. Dat is 4,3 procent meer dan in de eerste drie maanden van 2015. De nettowinst liep met ruim 13 procent op tot 241 miljoen euro, het onderliggend bedrijfsresultaat lag met 449 miljoen euro 15 procent hoger dan een jaar eerder.

Om de groei in de Verenigde Staten een impuls te geven, wil Ahold samengaan met de Belgische branchegenoot Delhaize. Beide supermarktconcerns behalen het merendeel van hun omzet in de VS. Ahold liet weten dat “goede voortgang” is geboekt in de voorbereidingen voor de fusie, die het medio verwacht af te ronden.

Ahold, dat behalve in Nederland en de VS ook nog in Tsjechië actief is, zag overal de marges verbeteren. Het bedrijf verwacht dat die trends in de rest van het jaar zullen doorzetten.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl