Een cashcow was het zeker niet, maar zo was het ook niet bedoeld. Tamara van Witzenburg verkocht in Amsterdam drie dagen lang ideeën aan ondernemers. ,,Goede ideeën ontstaan toch vaak tijdens het roken.”

Idee2go werd geboren bij ijs- en koffiesalon PepperMango. “Daar schenken ze koffie in witte bekers zonder logo of tekst”, vertelt Tamara. Ze bedacht simpele ideeën voor ondernemers die, getekend of geschreven, op die bekers pasten. Vanuit coffee2go ontstond zo idee2go. PepperMango en Usem, een bedrijfje dat blanco notitiekaartjes maakt, zagen wel iets in een samenwerking.

Risico’s

Tamara ziet omgeving zag ze dat veel kleine ondernemers het moeilijk hebben. Bijgestaan door een team van creatieve geesten uit haar netwerk inspireerde ze vanuit een conceptstore van de Pop-Up Club in de Spuistraat onder meer webshophouders, personal coaches en zelfs toeristen. “Veel kleine ondernemers hebben lang niet alle benodigde kennis in huis. En zijn in deze tijd vaak bang om risico’s te nemen.”

Het menu varieerde van een idee fixe, een praktisch tip of een gimmick voor een euro, tot brownpapersessies, een uur lang sparren en een uitgewerkt idee op papier voor honderd euro. “Een uur brainstormen bleek vaak te lang voor iemand die spontaan komt binnenlopen. Maar de snelle ideeën op de bekers koffie en de rooksessies van een kwartier liepen erg goed.”

Crowdfunding

Veel bezoekers vonden idee2go zo inspirerend, dat ze graag wilden meedenken. “Zij kwamen geen ideeën halen, maar ideeën brengen”, legt Tamara uit. “We hebben al die ideeën opgehangen en een organisatie gezocht die er iets mee kan doen.” Die organisatie is Unicef geworden. “Zij konden nog wel tips gebruiken op het gebied van crowdfunding.”

De ingebrachte ideeën liggen inmiddels bij Unicef. Voorlopig heeft Tamara nog geen plannen om de ideeënwinkel een vervolg te geven. “Maar ik krijg veel verzoeken, dus wie weet.” Ideeën om ondernemers op andere manieren te inspireren heeft ze in ieder geval genoeg.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl