De Utrechtse wijk Lombok beleeft dinsdag de komst van de eerste van twintig zogenoemde retourpalen, die zowel zonnestroom aan elektrische auto’s kunnen afgeven als onttrekken voor huishoudelijk of zakelijk gebruik.

Netbeheerder Stedin spreekt van een “wereldprimeur”. De eerste retourpaal wordt om 13.00 uur in gebruik gesteld, voorafgaande aan een conferentie over dit onderwerp.

Accu’s van elektrische auto’s voor de deur kunnen voortaan worden gebruikt als kleine energiecentrale voor de opslag van zelf opgewekte zonne-energie. Via een slim retoursysteem leveren lokale laadpalen in de straat stroom aan auto’s, die op hun beurt weer elektriciteit teruggeven als de wasmachine moet draaien of de magnetron voedsel moet opwarmen.

Op deze manier hoeven er geen nieuwe kabels te worden gelegd om ‘overtollige’ stroom terug naar een energieleverancier te sturen.

“Je kunt als automobilist aangeven welke accuniveau je minimaal in je auto wil hebben”, zegt een woordvoerder van Stedin tegenover het Financieele Dagblad. “Bijvoorbeeld dat de accu niet leger mag raken dan 40 procent, omdat je de volgende dag nog een stuk moet rijden.”

Pieken afgevlakt

Nog niet eerder zijn laadpalen gebruikt voor tweerichtingsverkeer en tijdelijke opslag van energie. Het concern General Electric en autofabrikant Nissan zijn onder meer de partners in het beproeven van deze nieuwe laadpaaltechnologie.

De laadpalen worden gekoppeld aan zonnepanelen op de huizen van bewoners in de wijk Lombok, op daken van bedrijven daar en openbare gebouwen zoals scholen. Die lokaal gewonnen energie wordt tijdelijk opgeslagen in de accu's van elektrische en hybride auto's en daaruit onttrokken als bedrijven en particulieren stroom nodig hebben. "De pieken in de opslag van zonne-energie en het verbruik worden op die manier afgevlakt'', aldus een woordvoerster van Stedin.

Miljarden euro's besparen

Door die extra opslagcapaciteit worden volgens de netbeheerder op den duur miljarden euro's bespaard. Om grote aantallen elektrische auto’s te kunnen opladen, is de komende jaren alleen al in Nederland 40 tot 60 miljard euro nodig om het stroomnet uit te breiden.

Nederland is volgens de initiatiefnemers als dichtbevolkt land ideaal om plaatselijk energie in geparkeerde elektrische auto's op te slaan. Eigenaars van zonnepanelen geven volgens Stedin aan dat zij de op de daken gewonnen elektriciteit het liefst zelf gebruiken in plaats van terug te leveren aan het net.

Thuisaccu van Tesla

Onlangs presenteerde de maker van elektrische auto's Tesla een accu voor thuisgebruik. Daarmee moet het makkelijker worden om energie van zonne-panelen op te slaan en zo minder afhankelijk te worden van energiebedrijven.

Uit een snelle berekening van Z24 blijkt dat die thuisaccu van 3.000 dollar voor Nederlandse consumenten geen goede investering is. Een set zonnepanelen plus de accu van Tesla leveren in het ideale scenario na ongeveer 16 jaar een financiële besparing op.

Bron: Z24/ANP

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl