Meer auto’s in bezit van particulieren én hogere tarieven. Die combinatie spekt de staatskas dit jaar met extra inkomsten uit de wegenbelasting.

Het Rijk en provincies verwachten ruim 5,9 miljard euro aan wegenbelasting te innen in 2019. Dat is bijna 200 miljoen euro meer dan in 2018.

Dat meldt het Centraal Bureau voor Statistiek (CBS) op basis van begrotingen van het Rijk en provincies. De toename komt vooral door ,,een toenemend wagenpark”, aldus het statistiekbureau.

De opbrengsten voor het Rijk stijgen dit jaar naar verwachting met 3,5 procent tot bijna 4,3 miljard euro. Provincies verwachten ruim 1,6 miljard euro te ontvangen, 2,5 procent meer dan vorig jaar.

Wegenbelasting verschilt per provincie

De stijging wordt vooral veroorzaakt doordat het autobezit is toegenomen en door hogere tarieven bij het Rijk en enkele provincies.

Iedereen met een auto, motor of vrachtwagen moet motorrijtuigenbelasting betalen. Een deel betaal je aan de overheid en een deel aan de provincie waarin je woont. Voor deze belasting legt de overheid een maximum vast.

Provincies mogen zelf, tot dat maximum, bepalen wat de hoogte is. Per saldo kan het dus wel uitmaken hoeveel wegenbelasting je betaalt, afhankelijk van de provincie waar je woont.

In de provincie Zeeland betalen autobezitters dit jaar liefst 8,3 procent meer dan in 2018, wat zorgt voor ruim 4 miljoen euro hogere inkomsten voor de provincie ten opzichte van het vorige jaar.

Zeeland gebruikt de inkomsten om de begroting op orde te krijgen na financiële tegenvallers in de afgelopen jaren, aldus het CBS. In acht van de twaalf provincies verandert het tarief niet.

Onderstaande tabel laat voor voertuigen met een gewicht tussen de 1.151 en 1.250 kilo zien hoe hoog de wegenbelasting per provincie is. De blauwe lijnen zijn voor diesels en de groene voor benzineauto's.

Te zien is dat je in Drenthe het duurst uit bent: 1.256 euro wegenbelasting voor een diesel en 616 euro voor een benzinewagen.

In Noord-Holland kom je er relatief genadig vanaf: 1.188 euro wegenbelasting voor een diesel en 552 euro voor een benzineauto.

LEES OOK: De elektrische Nissan Leaf heeft een upgrade gehad – en kan nu echt concurreren met Tesla’s Model 3 en de Opel Ampera