Het starten van een webshop is eenvoudig dankzij alom beschikbare software en andere hulpmiddelen. Succes hebben is een ander verhaal. Waar moet je op letten?

Drie succesfactoren zijn vooral van belang:

1. Product: Onderscheidend in de massa of koning van de niche?

De keuze voor een product of productgroep bepaalt voor een belangrijk deel op welke manier de webwinkel in markt gezet wordt. Een nagenoeg uniek product verkopen is iets wat voor maar weinig webshopeigenaren is weggelegd.

Kies je ervoor om in de grote vijver van webwinkels met gelijksoortige producten te duiken, dan hoeft dit geen belemmering voor succes te zijn. Het vraagt wel om een slimme aanpak, die er rekening mee houdt dat klanten een ruime keuze hebben. Zorg er dus voor dat je je onderscheidt van je concurrent.

Je hoeft hiervoor geen duizenden euro’s uit te geven aan een volledig op maat gemaakte webwinkel. Verreweg de meeste bezoekers (her)kennen de vaste elementen van een webwinkelpakket niet en maken hiertussen geen onderscheid. Wel belangrijk zijn een herkenbare huisstijl, een duidelijke winkelformule en producten die voldoen aan de kwaliteitsverwachting van de consument.

Als je ziet dat je meeste concurrenten verzendkosten in rekening brengen kun je, als onderdeel van je winkelformule, er bijvoorbeeld kiezen om je te profileren met ‘gratis verzending’ en ter compensatie je prijzen iets te verhogen.

Bezoekers die gewend zijn spontaan te kopen zullen door de gratis verzending extra getriggerd zijn om tot koop over te gaan. Prijsvergelijkende bezoekers zullen dit over het algemeen meenemen in hun kostenberekening en de uiteindelijke keuze voor een webwinkel.

Samengevat zijn voorwaarden die horen bij de succesfactor ‘product’:

  • Maak een duidelijke en bewuste keuze: niche markt of onderscheidend
  • Werk op basis hiervan een winkelformule uit
  • Creëer een herkenbare eigen huisstijl
  • Zorg dat je producten voldoen aan de kwaliteitsverwachting van de consument
  • Geef je producten een uitgebreide omschrijving met duidelijke afbeeldingen. Schrijf in eerste plaats voor de bezoeker maar houdt hierbij rekening met SEO (zoekmachine-optimalisatie).
  • Kijk regelmatig kritisch naar je winkel, vraag objectieve derden om dit ook te doen en gebruik hun feedback. Ook klanttevredenheidsonderzoek kan erg verhelderend werken.

2. Service: Een tevreden klant is je beste marketingmiddel

Er is geen branche waar service en de hieraan gelinkte klant(on)tevredenheid een grotere rol speelt dan in e-commerce. De stem van de consument reikt ver op het internet en – zeker als je bestaansrecht hier van afhangt – het is cruciaal om deze stem zo positief mogelijk te houden.

Het is niet voor niets dat grote bedrijven steeds vaker webcareteams oprichten die zich, vaak via social media, volledig richten op de interactie met de consument.

Een goede service en duidelijke communicatie naar klanten zijn daarom belangrijke voorwaarden voor succes. Lang niet elke webwinkel krijgt positieve kritieken en krijgt die van jou dat wel dan ben je al een stap voor op de concurrent.

Bovendien zullen je winkel en producten sneller positieve recensies krijgen op vergelijkingssites, een steeds invloedrijker wordende bron van bezoekers.

Een goed imago bij klanten maakt het ook aantrekkelijker om je zelf actief te mengen in de menigte via onder andere Twitter, Facebook en andere sociale media (blogs en forums).

Tezamen draagt het tevreden houden van klanten en het vormen van een loyaal klantenbestand sterk bij aan je online reputatie en is hiermee een belangrijk onderdeel van viral marketing.

De voorwaarden die horen bij de succesfactor ‘service’ zijn:

  • Hecht grote waarde aan een goede klantenservice
  • Draag zorg voor snelle, heldere en duidelijke communicatie en houdt hierbij rekening met het oogpunt van de klant
  • Geef bezoekers voldoende mogelijkheid om zich te uitten en betrek ze zoveel mogelijk bij de webshop
  • Participeer in de menigte en maak slim gebruik van de sociale interactiemiddelen die internet biedt.

3. Online marketing voor een vaste toevoer van bezoekers

Heb je een onderscheidende webshop met een eigen stijl en een slimme formule en lever je klanten de best mogelijke service, dan is de fundering voor succes gelegd. De derde onmisbare voorwaarde is een voortdurende aandacht voor online marketing.

Je webwinkel kan er nog zo mooi uit zien, als je onvindbaar bent voor klanten zal je niet veel verkopen. Marketing moet daarom volledig geïntegreerd onderdeel uitmaken van je bedrijfsprocessen. Veel webwinkeliers laten hier een steek vallen, vaak omdat ze van online marketing weinig kennis hebben en ze deze liever tijd steken in de overige bedrijfsprocessen.

Internetmarketing kent talloze aspecten. Enkele belangrijke aandachtspunten:

  • Beschouw online marketing als één van je belangrijkste bedrijfsprocessen. Neem de tijd om je kennis van online marketing uit te bouwen of schakel hiervoor iemand in.
  • Vind een goede balans tussen usability (gebruiksgemak) en SEO bij het inrichten van de winkel en het schrijven van teksten. Schrijf voor de bezoeker maar houdt rekening met zoekmachines.
  • Maak gebruik van analysepakketten zoals Google Analytics en leer hiermee om te gaan.
  • Onderzoek of het voor jou aantrekkelijk is om te investeren in zoekmachine-adverteren (SEA) en/of affiliate marketing. Vaak zal dit het geval zijn. Verdiep je hier dan in, zodat je hier optimaal gebruik van kunt maken.