Hudson’s Bay, de opvolger van V&D in een reeks Nederlandse binnensteden, timmert flink aan de weg bij de werving van personeelstalent. Daarbij lopen ook een aantal managers en inkopers van De Bijenkorf over, zo meldt Het Financieele Dagblad woensdag.

De krant noemt Edo Beukema, een voormalig Bijenkorf-bestuurder die actief is bij de Duitse tak van Hudson’s Bay. Verder zijn ook Edwin Boer (voormalig manager bij De Bijenkorf) en enkele specialisten op het gebied van inkoop, marketing en klantendata van De Bijenkorf overgestapt naar Hudson’s Bay.

De woordvoerder van De Bijenkorf noemt het ‘business as usual’ tegenover het FD.

Onderliggend speelt er volgens retailkenners die de krant sprak, een belangrijke strategische vraag voor zowel Hudon’s Bay en de Bijenkorf: hoe hou je je als warenhuis staande tegenover meer gespecialiseerde winkelketens zoals H&M en Zara.

De kracht van Victoria’s Secret

Adviseur Hans Eysink Smeets geeft in het FD als voorbeeld lingerieketen Victoria’s Secret: “Een winkel als Victoria’s Secret heeft maar een beperkt aanbod van bh’s, maar van die bh’s verkopen zij veel meer stuks dan een warenhuis doet. Daardoor kunnen ze op veel grotere schaal en dus veel goedkoper inkopen. Die strijd is voor warenhuizen bijna niet te winnen.”

Volgens bronnen die het FD sprak mikt De Bijenkorf vooral op het hogere segment, met dure merken. Maar de vraag is die markt in Nederland voldoende omvang heeft.

Hudson's Bay noemt een aantal speerpunten waarmee de winkelketen zich in Nederland wil onderscheiden. Marketingdirecteur Jacco van der Steen stelt tegen het FD dat er gekozen wordt voor een beperkt aantal shop-in-shops: "We willen de mogelijkheid houden merken makkelijk te kunnen vergroten en verkleinen."

Verder wil Hudson's Bay zich in Nederland "hoger positioneren en meer service bieden" vergeleken met de V&D, aldus Van der Steen. Dat laatste klinkt alsof de keten dichter in het vaarwater van De Bijenkorf komt. Al betekent service in dit geval ook gebruik maken van moderne snufjes, zoals beeldschermen waar de klant "direct" mee kan communiceren.

LEES OOK: Action is ongekend groeikanon, ook zonder online aanwezigheid